Plussen en minnen

Burnout energieDeze techniek heb ik geleerd van mijn psychologe. Het was een van de eerste dingen waar ze bij mij mee begon om mijn energiehuishouding beter te leren beheersen. Het bestaat uit drie stappen.

1.)    Houd twee of drie dagen lang bij welke dingen je doet op een dag. Geef ze vervolgens een kleur (groen en rood) om aan te geven of je er energie van kreeg of dat het je energie kostte. Geef de taak een cijfer van 0-10 hoeveel energie het je gaf of kostte (een boterham smeren kan energie kosten, maar vaak minder dan een complexe werktaak doen). Schrijf er ook achter hoeveel tijd je met ieder ding bezig was.

2.)    Vervolgens ga je kijken naar wat het patroon in jouw dag is. Plan je veel rode of groene blokken achter elkaar? Bij mij kwam het bijvoorbeeld voor dat ik eerst alle rode dingen onbewust deed, waarna ik heel erg ging compenseren met groene dingen. Alleen… Mijn batterij was na al die energievreters zo leeg dat ik het never nooit goed kon compenseren. Of misschien plan jij alle energiegevende dingen juist wel in het begin, of enkel tijdens de lunch of avond. Het is goed om van jezelf in te zien hoe je met je energie omgaat.

3.)    Dan ga je jezelf opnieuw ‘programmeren’. Heel bewust laat je iedere energievretend ding gevolgd gaan door een energiegevende ding. Je kunt dit van tevoren uitplannen, maar je kunt er ook gewoon door de dag heen alert op zijn. Het is daarbij van belang dat je tenminste 3 grote blokken energiegevende dingen inplant (een uur of meer), omdat je nu in een periode zit dat je meer energiegevende dan energievretende dingen nodig hebt.

Voorbeeld van een goed rood / groen ritme (toen ik weer een paar uur aan t werk was):

 

Energiegever / -vreter Opmerking Tijd (p.u)
Wakker worden Was bij mij destijds nogal zwaar om uit bed te komen 0.5
Lekker uitgebreid douchen en ontbijten Daarbij had ik voor mezelf een lekkere douchegel van Lush gekocht en de dingen waar ik het liefste mee ontbijt, iedere dag een verwenontbijt 1.5
De was doen   0.5
Op de fiets naar het werk Dit was voor mij een neutrale bezigheid: fietsen is fijn, maar het was ook spannend om naar het werk te gaan. 0.5
1 uur werken E-mail, dossiers behandelen 1
Lange pauze met koffie Ik maakte dit zo fijn mogelijk. Even een ommetje maken met een lieve collega, bekertje koffie erbij, of lekker in de kantine zitten met een boek. In ieder geval weg van de werkplek. 0.5
1 uur werken Een vergadering (ik deed maar 1 vergadering per dag uit zelfbehoud) 1
Korte pauze Doe iets echt fijns in dit kwartier. Blijf niet achter de computer zitten, maar pak een tijdschrift of klets met iemand 15 min.
1 uur werken Dossiers behandelen 1
Korte pauze   15 min.
1 uur werken Hier plande ik vaak een taak die ik echt leuk vond, omdat ik aan het eind van de werktijd minder energie had 1
Op de fiets naar huis Energiegever, want lekker op weg naar huis en fietsen is fijn 0.5
Kop thee met mijn favoriete serie   1
Was ophangen   0.5
Sporten Dit was voor mij een activiteit waar mijn lichaam wel moe van werd, maar ik in het geheel veel energie van kreeg 1
Koken Maak lekkere, gezonde recepten. Er zijn genoeg kookboeken met snelle simpele maaltijden. Maak het fijn voor jezelf 0.5
Eten met favoriete series Hier nam ik lekker lang de tijd voor. Ik zorgde ook dat ik wat lekkers had na het eten, zoals een Monatoetje of chocolade. Jezelf verwennen is super belangrijk 2
Douchen De dag van me af douchen, alles loslaten. Twee keer per dag douchen is veel en ja, dat kostte wat extra geld. En veel gesmeer met bodylotion, anders werd mijn huid te droog (wel meteen een mooie gelegenheid om Zelfmassage toe te passen 😉 ) 0.5
Thee drinken met goed boek in bed Zoals je ziet zijn de laatste drie blokken van mijn dag groen. Dat is bewust, want zo ga je veel rustiger slapen en dat komt de nachtrust ten goede 1
Slapen Ik sliep altijd zo lang mogelijk, en dat doe ik nog. 7 uur is het minimum, 9 uur optimaal. Als ik het nodig heb slaap zelfs nu nog weleens 12 uur achter elkaar. 8

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

[…] tip ligt in het verlengde van ‘Plussen en minnen’. Het is misschien interessant om dat artikel ook te lezen, als je wilt weten hoe je op een goede […]

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)