Stoppen met piekeren

Stoppen met piekeren

Soms zijn er dagen dat je niet kunt stoppen met piekeren. De gedachten blijven maar rondmalen. En vaak zijn dit juist de dagen waarop je een beetje extra rust of concentratie goed kunt gebruiken. Hoe kun je de piekergedachten stoppen en meer ontspannen? Ik deel met jou mijn trucjes.

De logische manier: de piekergedachte uitdagen

Je merkt dat je steeds in hetzelfde cirkeltje denkt. Een bepaalde zorg houdt heel erg je aandacht vast. Dan kun je jezelf de volgende vragen stellen. Het is een bekende methode uit de cognitieve gedragstherapie. In een boek dat recent populair werd, The Work van Byron Katie, wordt een zelfde soort methode beschreven. Mij heeft het erg geholpen om grip te krijgen op mijn gedachten en zorgen naast me neer te leggen.

  • Is het waar?
    • Zo nee: laat het los
    • Zo ja: ga naar de volgende vraag
  • Weet je zeker dat het waar is?
  • Is het erg?
  • Zo ja, waarom is het erg. Formuleer de argumenten feitelijk, inhoudelijk en puntsgewijs.

Negen van de tien keer zul je zien dat een piekergedachte jou onterecht gegijzeld houdt. Je weet bijvoorbeeld niet 100% zeker of die collega nare dingen over jou denkt. Misschien heb je een bepaalde werksituatie wel zelf negatief geïnterpreteerd, terwijl hij of zij er allang niet meer mee bezig is.

niet meer piekeren

In het tiende geval, wanneer je wel zeker weet dat het waar is wat je denkt en je weet ook zeker dat het erg is, heb je in ieder geval aanknopingspunten voor jezelf geformuleerd. Door feitelijk op een rij te zetten waarom iets waar en erg is, krijg je houvast om iets aan je probleem te doen.

De volgende stap is logisch: neem ieder argument en formuleer voor jezelf een actie en een tijdstip waarop je de actie onderneemt. Bijvoorbeeld: morgen ga ik met mijn collega praten om de lucht te klaren. Bedenk ook wat je wilt zeggen. Schrijf het op. En laat het los. Je hebt er nu alles aan gedaan wat je kon.

Voor omgaan met negatieve gedachten over jezelf kan ik je aanraden om even te kijken naar de filmpjes van mijn drie favoriete Youtubers.

De ontspannende manier: mindfulness

Om piekergedachten in het algemeen minder kans te geven is het belangrijk dat je hersenen leren dat niet alle uren van de dag ‘nadenktijd’ zijn. Als je veel piekert zit je in de ‘overdrive’. De maalstroom gaat maar door en je kunt je over alles druk maken. Herken je jezelf daarin? Dan kan het voor jou nuttig zijn om aan Mindfulness te doen.

Mindfulness is een manier om meer in het moment te zijn, en dus minder in toekomst of verleden bij allerlei doemscenario’s. Je leert om te voelen en accepteren waar je nu staat en hoe je je voelt. Vaak vluchten we weg uit het huidige moment. Soms uit angst om kwetsbaar te zijn. Maar Mindfulness helpt je juist om je krachtig te voelen en vanuit je authentieke ik assertief te handelen.

Je kunt een cursus Mindfulness doen. Maar je kunt in eerste instantie ook een audio-opname beluisteren om te zien of Mindfulness wat voor jou is. Ik kan je aanraden om iedere dag op een vast tijdstip een oefening te doen, bijvoorbeeld de Mindfulnessoefeningen die ik voor de lezers van Jongburnout heb verzameld op deze pagina.

De assertieve manier: schijt hebben

Ik heb een vriendin die zich werkelijk nooit ergens druk over maakt. Haar credo is: geen zorgen voor de dag van morgen (en ze roept ook vaak ‘yolo’…). En op de een of andere manier werkt het leven voor haar. Misschien zou ik niet helemaal zoals zij kunnen leven, gewoon altijd maar doen waar je zin in hebt en daarna wel weer verder zien. Maar er valt zeker wat van te leren.

minder piekeren

Misschien is het helemaal niet verkeerd om jezelf uit te dagen en af en toe te denken, ‘soit, dan is het maar zo.’ Dit vraagt wel een beetje moed en assertiviteit. Het betekent namelijk dat je in ieder geval in het begin heel bewust zult moeten denken: ‘ik ga niet aan dit probleem sleutelen. Ik ga er niets mee doen en er niet meer aan denken. Ik zie wel hoe het uitpakt.’ Dat kan doodeng zijn, zeker voor perfectionisten en controlfreaks (en let’s face it, veel van ons die ooit met een burnout te maken hebben gehad zitten juist vaak graag ‘bovenop’ een situatie. We willen het in de hand hebben).

De grap is dit: als je vaker iets gewoon laat gebeuren, zul je zien dat veel dingen zichzelf oplossen. Daardoor zie je in dat je piekergedachte helemaal niet zoveel nut had. En dat jij niet persé de spil bent waar alles omheen draait. En dat geeft je weer meer stevigheid om tegen een volgende piekergedachte te zeggen: ‘naar jou luister ik niet. Ik zie wel wat er gebeurt.’

Na verloop van tijd ontwikkel je hierdoor een beter gevoel van welke situaties wel jouw bemoeienis nodig hebben en welke niet. Wanneer je kunt loslaten en wanneer je even moet vastbijten. Je wordt actiegerichter en ontspannener tegelijk.

En… gun het jezelf

Oh, wat martelen we onszelf graag met allerlei gedachten, doemscenario´s en angsten over de toekomst of wat een ander van ons vindt. Dit patroon daadwerkelijk loslaten heeft ook voor een deel met gunnen te maken. Het daadwerkelijk oké vinden om meer te ontspannen en niet altijd alles onmiddellijk te willen oplossen of als beste te willen doen. Wees lief voor jezelf.

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)