Stress? Probeer deze visualisatie – Boom

BurnoutGa rechtop in een stoel zitten. Eventueel kun je dit ook staand doen, als je bijvoorbeeld op een drukke plek bent waar je echt even het gevoel hebt weer bij jezelf te moeten komen. Het belangrijkste is dat je je voeten stevig op de grond kunt zetten.

Sluit je ogen en concentreer je een moment op de adem. Verander hier niets aan. Ervaar het gewoon zoals het is.

Probeer of je heel het lichaam kunt voelen. Begin bij de voeten stevig op de vloer. Voel dan de kuiten, de bovenbenen, de billen, de buik, de hele rug, de borst, de schouders, de armen en de handen tot in de vingertoppen. Voel de nek en de hals, de kaken, de wangen, neus, de ogen en de holte achter de ogen, het voorhoofd en dan het hele hoofd.

Zie of je ergens spanning vast houdt en of je deze kunt loslaten.

Voel dan de voeten en de billen. Voel het stevige contact van de voeten met de aarde. Stel je voor, terwijl de voeten stevig op de grond zijn, hoe het contact met de aarde duidelijker voelbaar wordt. Alsof je vanuit je benen via je voeten stevige wortels de grond in hebt. En voel dan hoe dik, stevig en ver die wortels zijn. Je staat met beide benen stevig in de aarde. Onwankelbaar, krachtig en vanzelfsprekend als een boom.

Voel hoe de adem als vanzelf volgt richting de voeten.

En na enige tijd, als het voldoende is geweest, volg de adem een moment. Keer dan rustig weer terug in het hier en nu. Beweeg de tenen en de vingertoppen, de handen en draai het hoofd een paar maal voorzichtige van links naar rechts.

Open de ogen.

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)