Stress & ontspannen: lijst van dingen waar je van geniet

  • Home
  • Herstellen
  • Stress & ontspannen: lijst van dingen waar je van geniet

Burnout stress ontspannen genietenIn navolging van het Inspiratieboek kreeg ik een geweldige tip van mijn therapeut. Een van haar cliënten was begonnen met het aanleggen van een lijstje met dingen waar zij energie van kreeg of waar ze van genoot. Het was een lijst met kleine en grote dingen.

Vervolgens koos ze daaruit iets om te doen op momenten dat ze zich van binnen leeg, energieloos of verdrietig voelde of gewoon wanneer ze zin had in een verwenmomentje. Als ze iets nieuws ontdekte dat ze leuk vond vulde ze haar lijstje daarmee aan. Uiteindelijk is dit een heel boekje geworden met ‘energiegevers’. Ik ben nooit verder gekomen dan een (lange) lijst, maar het helpt me nog steeds.

Inmiddels ben ik al jaren van mijn burnout af. Toch ken ik nog steeds momenten van vermoeidheid of een ‘bleh-gevoel’. Vlak na mijn burnout kwam dit wat vaker voor. Tegenwoordig is het weer gewoon zoals ieder mens dat weleens heeft. Ik ben nu heel blij met mijn lijstje van fijne dingen. Ik denk dat ik hierdoor vaker dan vroeger weet wat me energie geeft en het mooie is: ik kan het inzetten wanneer ik wil, want er staan grote en kleine dingen op. Zo kan ik op mijn werk prima even vijf minuten voor mezelf nemen met een lekkere kop thee. Ik ga tegenwoordig ook bewuster met mezelf om en mijn leven is in algemene zin in kwaliteit toegenomen. Om het theevoorbeeld te blijven gebruiken: ik heb altijd mijn favoriete theesoorten op kantoor, terwijl ik vroeger altijd gewoon een theetje uit de kantoorbak viste. Daarmee ‘gun’ ik mezelf meer quality time en genieten.

Kwaliteit van leven zit natuurlijk ook in de big life changing moments, maar veel vaker nog in de kleine dingen die weinig kosten. Een cliché, maar dingen worden alleen een cliché omdat ze waar zijn. Ik denk dat juist burnouters dit specifieke cliché te vaak over het hoofd hebben gezien in het verleden. Tijd om dat te veranderen! Schrijf op waar je van geniet, groot en klein, en zie dat je kwaliteit van leven kan brengen in alledaagse momenten.

Voorbeelden uit mijn lijst

  •  Kopjes thee
  • In mijn hangmat in de tuin hangen, ook ’s avonds als er sterren zijn (en als het koud is lekker mijn dekbed meeslepen de hangmat in).
  • Thee drinken in de hangmat =)
  • Een spelletjesmiddag met vrienden organiseren (ook al houd ik het maar twee uur vol: toch twee gezellige uren)
  • In het park zitten en mensen kijken
  • Iets creatiefs doen
  • Een vast avondritme hebben (van 19:00 – 20:00 televisie kijken, daarna douchen terwijl mijn kopje thee trekt en dan in bed nog even een boek lezen met thee, waarna ik ga slapen).

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

[…] een boek lezen, mediteren of ‘gewoon’ vijf minuutjes op een rustig plekje zitten. Je kunt een lijstje aanleggen voor jezelf met dingen die je fijn vindt om te doen om te […]

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)