Als je brak wakker wordt

Oké, in mijn geval heb ik gisteren een wijntje teveel op en moet ik over een uur de deur uit om fris en fruitig op een afspraak te verschijnen. Jij hebt misschien nog (de nasleep van) een burnout. Hoe dan ook, dit is wat ik doe als ik brak wakker word en toch ontspannen en fris de deur uit wil kunnen.

Opstaan als de wekker gaat

Blijven liggen is zo verleidelijk. Die grote snoozeknop ligt me naar me te loeren (zeker sinds Apple die knop groter heeft gemaakt dan de stopknop). Maar toch ga ik uit bed. Van blijven hangen word ik alleen maar suf en ik kom erdoor in tijdnood. Hop, dat bed uit dus! Niet nadenken, gewoon doen.

Beginnen met een positieve gedachte

Zeker als je wat langer blijft liggen, gaan je gedachten malen. Dan bedenk je allerlei redenen om je bed nog niet uit te komen en voordat je het weet ben je in piekermodus. Ik heb mezelf nu sinds een week gegund dat mijn eerste gedachten in de ochtend positief zijn.

Dus zelfs als er een negatieve gedachte voorbij komt (natuurlijk, ze zijn er nog steeds), dan schenk ik er geen aandacht aan en ga bewust over op een positieve gedachte.

Hm, misschien wel interessant om over dat deel een stukje te schrijven binnenkort: positieve gedachten hebben in de ochtend.

Ik maak een gezond en lekker ontbijt

Omdat je in je slaap misschien niet de energie hebt opgedaan die je nodig hebt, is het extra belangrijk dat je dit wel uit je ontbijt haalt. Mijn go-to combinatie is: geraspte appel en banaan met twee vers geperste sinaasappels en wat havermout.

Wisseldouche

Om de doorbloeding goed op gang te helpen en al mijn zintuigen lekker wakker te schudden neem ik eerst een flink warme douche (warmer dan ik normaal zou nemen) en daarna een koude douche. Echt ijskoud, geen warm water erdoor vermengd.

Als ik wat meer tijd heb doe ik daarna nog een keertje warm en nog een keertje koud. Eigenlijk is het de bedoeling dat je onder de koude douche blijft totdat je lichaam zichzelf begint op te warmen. Je mag er best een beetje bij schreeuwen en springen. Dat helpt. En het helpt ook om wakker te worden.

Yoga (als ik tijd heb)

Een paar zonnegroetjes helpen om mijn lichaam goed uit te rekken en beweging in al mijn spieren te krijgen. Door te beginnen met iets van beweging in de ochtend, word je meteen minder brak. Natuurlijk zou je ook een rondje kunnen gaan wandelen of hardlopen buiten (beter zelfs: want dan krijg je ook nog frisse lucht en dus zuurstof binnen).

 

Wat doe jij om wakker te worden op een brakke ochtend?

Liefs, Nien

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)