De positieve gevolgen van burnout

positieve gevolgen burnout

Iedereen heeft het altijd over de negatieve gevolgen van burnout. Je kunt opeens veel minder dan voorheen (althans, zo lang als de burnout duurt). Op sommige momenten ga je zelfs door een regelrechte hel. Zeker in het begin. Maar ik heb ervaren dat burnout ook positieve gevolgen kan hebben. Ik ben het leven er zelfs veel meer door gaan waarderen. Dit is wat burnout me gegeven heeft.

Ik weet wat diepe rust betekent…

Als alles in je schreeuwt, huilt en protesteert en als de vermoeidheid zo diep in je botten gedrongen is dat je niet meer weet hoe je moet liggen of staan… Dan kom je in contact met echte diepe rust.

Ik weet dat dit tegenstrijdig klinkt. Dat komt door het idee dat je nu bij rust hebt. Rust staat synoniem voor uitrusten of slapen. Voor chillen met een filmpje op de bank. De diepe rust waar ik het over heb is anders. Het gaat veel verder dan ‘even bijtanken’. Het is een rust die je kunt voelen, zelfs terwijl je tegelijkertijd ziet hoeveel pijn je lichaam doet en hoe moe je hoofd is.

Als het lijden het grootst is, is de redding nabij. Zoiets.

Het kan komen in een moment van meditatie. Of zoals bij mij: als je middenin een paniekaanval als een balletje opgekruld op de grond door de diepste hel gaat en geen uitweg meer ziet. En dan is het er opeens. Een stilte. Het vermogen om door de pijn heen te ademen. Een diepe rust die verder gaat dan uitgerust zijn.

de positieve gevolgen van burnout

Wil je hier bewust  mee bezig gaan? Dan kun je denken aan een meditatie- of mindfulnesscursus of Hatha yogalessen. Maar misschien overkomt het je wel gewoon op een bankje in het park.

Het beste nieuws is dat we allemaal al wel momenten hebben gekend waarin we hiermee in aanraking zijn gekomen. Als je op de bank zit met thee, of als de zon op een bepaalde manier in huis schijnt en het lijkt een moment lang alsof alles precies is zoals het moet zijn.

…En heb hierdoor meer zelfbewustzijn

Inmiddels heb ik ook ontdekt dat in deze stilte mijn kern is. Mijn puurste zelf, zou je kunnen zeggen. Dat maakt dat ik zelfs in tijden van grote stress of moeilijkheden niet snel écht uit balans ben. Ik ben natuurlijk wel eens van streek. Maar ik ben tot nu toe nog niet echt de weg kwijt geweest. Ik verlies mezelf minder snel in mijn problemen.

Dat komt denk ik doordat mijn zelfvertrouwen niet ontleend wordt aan de buitenwereld, wat anderen van mij vinden of ‘wat ik bereik’.

Ik wil heel graag succesvol zijn in de doelen die ik nastreef. Anders zou ik ze niet stellen. Maar wie ik ben is niet afhankelijk van mijn resultaten. Ik ben mezelf, dat is genoeg. En van daaruit doe ik mijn werk, ga ik achter mijn dromen aan en onderhoud ik mijn sociale leven.

De burnout heeft me geleerd mezelf niet afhankelijk te maken van externe dingen. Mijn zelfbewustzijn is dus groter.

positieve gevolgen burnout

Ik zie meer details

Laatst had ik het nog met een boom: ik liep er heel gehaast langs en zag eerst gewoon een grote groene vlek. Ergens vaag in de achterkant van mijn hersenpan ging de gedachte: ‘oh, lekker, al dat groen om me heen.’ Vroeger zou het bij mij niet verder zijn gegaan dan die gedachte.

Maar nu werd die gedachte direct opgevolgd door, ‘hey, ja… groen! Fijn!’ Ik werd me bewuster van de ervaring van al het groen om me heen. Stond er even echt bij stil, keek naar de boom en hoe langer ik er naar keek, hoe meer details ik zag. Eerst het licht door de blaadjes. Toen de wind die er doorheen ruisde. En vervolgens zag ik hoe ieder blaadje individueel bewoog. Ik kon de boom in zijn totaliteit zien, en tegelijkertijd alle details. De kleine bewegingen, kleurverschillen. Hoe langer ik er naar keek, hoe groter de ervaring ‘boom’ werd.

Dit had ik vroeger echt niet. Het is door de burnout en het feit dat in die periode gedwongen werd enorm te vertragen en rustiger naar dingen te kijken (zowel in mijn binnenwereld als buitenwereld) dat ik nu meer details zie in mijn dagelijks leven.

Ik ervaar dat ook als heel prettig. Ik ben meer in het hier en nu.

positieve gevolgen burnout

Ik geniet dagelijks meer van het leven

Doordat ik meer in het hier en nu ben geniet ik meer van het leven, op een dagelijkse basis. Ik ervaar het leven veel intenser. Vroeger had ik sterke prikkels nodig om te genieten. Een avond stappen, een film met veel emotie of explosies, uit eten gaan. Nu zijn er elke dag om me heen heel veel dingen waar ik gelukkig van word.

Dingen die er altijd al waren en altijd zullen zijn. De kleur van de lucht bij zonsopgang en zonsondergang. Hoe de seizoenen elkaar afwisselen. Iemand die langs me loopt en me heel open en vrolijk aankijkt.

Dat maakt me een heel rijk mens.

 

Wat zijn de lichtpuntjes in jouw burnout?

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Aanvankelijk is er de angst, het schuldgevoel, de beperkingen, …

Maar uiteindelijk durf ik toegeven dat ik dankbaar ben voor deze situatie waarin ik ben terecht gekomen. Het leven wou me deze les leren. Deze situatie verplicht me om stil te staan en na te denken over mezelf. Nu kies ik vaker voor zelfzorg, durf nee te zeggen als ik iets niet kan, … ik moest mijn grenzen leren respecteren.

Het is herkiemen. En proberen te kiezen om een stukje van de veilige grond mee te nemen naar mijn nieuwe plekje. Bewuster kiezen voor een plekje dat ‘mijn plekje’ kan worden. Een plekje dat alles heeft wat ik nodig heb om gelukkiger te worden. Ook beschutting.
Ik moet er voortaan op toezien dat mijn plekje niet wordt leeggezogen. Immers, op die manier wordt mijn plekje opnieuw een droge woestijn. Waarin ik enkel nog gedoemd ben om … “uit te branden”.

Prachtig beschreven, Jurgen en zo waar! Dankjewel dat je dit deelt in zulke mooie bewoordingen 🙂

Hi Nienke,

Het stukje ‘Ik zie meer details’ raakt mij enorm. Enkele weken geleden (op Goede Vrijdag) begon de burn-out echt z’n of haar werk te doen. Ik zat op het balkon en het was super lekker weer. Er staat een boom bij ons voor de deur. Ik keek naar de boom en ik wist gewoon niet dat het een boom was. Voor mij was dit het begin van de burn-out, maar ook een moment van geen besef hebben van wat er gebeurde. Het klinkt heel tegenstrijdig, maar ik wist dat mijn hoofd op hol sloeg en tegelijkertijd besefte ik niet dat een boom een boom was. Het was zo eng. Ik raakte helemaal van slag.

Nu, als ik ‘goede’ dagen heb, heb ik inderdaad meer oog voor details. Ik kijk naar de boom en ik zie inderdaad ook details. In het verleden was ik ook gehaast ja. Nooit bij stil gestaan dat er überhaupt een boom voor de deur stond. Het klinkt heel suf, maar één boom heeft mij wakker geschud.

Dankje Nienke voor het artikel.

P.S. ik las je reactie hierboven. En inderdaad ik vermijd ook het nieuws. Ik raak echt van slag door het nieuws (altijd ellende). En als je er doorheen zit, lijkt het net alsof het je 100 keer harder raakt.

Bij dit stukje Ik weet wat diepe rust betekent…
Als alles in je schreeuwt, huilt en protesteert en als de vermoeidheid zo diep in je botten gedrongen is dat je niet meer weet hoe je moet liggen of staan… Dan kom je in contact met echte diepe rust… Liepen de tranen over mijn wangen, zo herkenbaar, gelukkig ondertussen de rest van het stuk ook, ,aar heel erg blij met posts

Wauw, ben er stil van. Dank <3

Weer een mooi stuk. Ik heb ook ervaren dat tijdens mijn diepste dallen -waar ik dan bewust voor koos om over te heen te laten komen, ik ging er echt ff voor liggen- er ineens een soort rust of zelfliefde tevoorschijn kwam. Dit is me een aantal keer per ongeluk overkomen. In de maanden erna, toen ik uit mijn diepste dal ben, is het me niet meer overkomen helaas. Nu ik een aantal maanden verder -en sterker ben- zou ik deze rust en liefde graag bewust oproepen. Ben dus al maanden dagelijks rustig aan het mediteren en beoefen yoga. Had al geaccepteerd dat ik deze onvoorwaardelijke zelfliefde niet op afroep kon krijgen. Maar als ik jouw verhaal lees is dit voor jou

Verdorie, ging iets mis. Even het vervolg:

Als ik dit verhaal lees is dit voor jou wel degelijk een nieuwe staat van “zijn” geworden. Heb je nog tips? Is het een kwestie van geduld en komt het dan vanzelf? Hoe is dit proces verlopen bij jou?

Ha Lach,

Voor mij heeft het geholpen dat ik een duidelijke regelmaat bracht in mijn meditatie practice. Toen het eenmaal wat beter met me ging stond ik elke dag op dezelfde tijd op en ging (nadat ik naar de wc was geweest uiteraard) meteen een halfuur mediteren. Ik zet ook een zacht wekkertje op mijn telefoon, zodat ik weet wanneer het halfuur voorbij is.

Verder vermijd ik geweld zoveel mogelijk in series en films. Dat houdt mijn geest rustig en in een liefdevolle staat. Ik kijk of luister ook geen nieuws.

Ook heel belangrijk is lief zijn voor je lichaam en geest: in alle basisbehoeften goed voorzien en jezelf daarnaast verwennerij gunnen. Dus op een vaste tijd naar bed, proberen normaal gesproken 7 – 9 uur te slapen (even uitproberen hoe lang voor jou het fijnste is), gezond én lekker eten (lekkere vruchten, kruiden, tijd nemen om te koken en nieuwe recepten uitproberen), geen maaltijden overslaan, de tijd nemen om tijdens je lunchpauze even naar buiten te gaan of om op een fijne plek je eten op te eten. En met verwennerij bedoel ik niet over de grenzen van het mogelijke gaan, maar wel: dat boek halen waar je zo naar verlangt, lekker uitgebreid in bad of onder de douche, een keer extra vroeg naar bed met een boek, in de zon zitten met een ijsje etc. Meer toegeven aan ‘blije’ dingen en kleine genoegens.

Aan de andere kant van het spectrum: scherpe randjes van je leven halen. Bijvoorbeeld iemand bellen als jij je rot voelt, thuisblijven als je lichaam ziek of erg moe is, niet meer over mensen roddelen.

Je hoeft het niet allemaal in een keer te doen, en het hoeft ook niet ‘goed’. Maar dit zijn wat tips voor kleine aanpassingen die uiteindelijk samen zorgen voor een grote mindshift. Hopelijk helpt het!

Hoi Nienke, bedankt voor je tips! Veel van deze dingen doe ik al, maar de meditatietip nog niet, die ga ik komende weken uitproberen! Thanks!

Wat een fijn artikel! Fijn om te lezen dat er ook positieve kanten zijn, want die zie je zelf vaak (nog) niet als je er nog midden in zit.

Thanks! 😀

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)