Lekker opstarten

Op een fijne manier aan je werkdag beginnen, hoe doe je dat? Ik begon vandaag heel prettig en besloot er een artikel over te maken. Dit zijn mijn beste tips en tricks. Ook fijn als je aan het reïntegreren bent!

Maak je werkplek fijn

Toegegeven, een voordeel van ZZP-er zijn is dat je het écht helemaal zelf kunt weten. Zo kreeg ik ooit van een P&O dame op mijn kop omdat ik een kaarsje brandde op mijn kantoorbureau. Die moest onmiddelijk uit, al zat het kaarsje heel veilig in een speciaal glaasje. Brandveiligheidsvoorschriften enzo… en daar kan zij natuurlijk ook niets aan doen, dat begrijp ik ook wel. Toch baalde ik als een stekker.

Daar heb ik nu dus geen last meer van. Een van de dingen die ik mezelf gun zijn mooie kaarsen. Als ik wat meer te besteden heb dan brand ik er eentje van Rituals of het Franse merk Fragonard (zo jammer dat dit alleen in Frankrijk te koop is: als iemand de gouden tip heeft waar ik het in Nederland kan halen, dan ben je mijn held). Heb ik wat minder te besteden? Dan neem ik kaarsjes van de Action. Ze verkopen daar hele lekkere in een blikje met het woord ‘Woody’ of ‘Flower’ er op.

Maar er zijn ook heel veel dingen die je kunt doen om je werkplek op kantoor fijn te maken. Toen ik net weer begon met reïntegreren na mijn burnout, zorgde ik dat mijn kantoor zoveel mogelijk op mijn droombureau leek. Dit deed ik bijvoorbeeld door:

  • Elke week verse bloemen (in een stolpvaas. I love stolpvazen).
  • Een goede koptelefoon om de buitenwereld buiten te sluiten en lekkere muziekjes te luisteren.
  • Een muismat van Parijs
  • Foto’s van leuke momenten met vrienden
  • Beeldjes en frutsels die me een ‘Parijsgevoel’ geven (zoals jullie weten ben ik gek op Parijs)

Zet een muziekje aan

Om de sfeer van je eigen plek te vergroten, zet een lekker muziekje aan. Zelf kan ik me niet goed concentreren met party music, maar er zijn genoeg andere chillmuziekjes te vinden. In de ochtend hou ik erg van koffietentmuziek (is dat een woord?). Hieronder twee tips:

Zorg voor lekker eten en drinken

Ik maakte ook een doos vol met verschillende smaakjes thee. Bij Xenos verkopen ze heel veel verschillende grappige en praktische dozen met meerdere vakjes, voor maar een paar euro.

Mijn favoriete theemerken zijn:

  • Yogi Tea
  • Clipper
  • Zonnatura

Inmiddels kun je deze alledrie krijgen bij de grotere filialen van supermarktketens als Jumbo. Lekker makkelijk.

Omdat ik voor de diagnose burnout heel slecht at (altijd maar doorwerken, geen tijd voor mezelf nemen), besloot ik een laatje in te richten met gezonde en snelle snacks. Zo had ik altijd wat te eten voor handen. Mijn ochtenden begon ik dan ook met een lekker kopje thee en een lekkere gezonde snack.

Take it easy

Trek het eerste uur van je dag uit om een to-dolijstje voor die dag te maken en rustig aan één (kleinere) taak te beginnen. Zo begin je met frisse energie en op een overzichtelijke manier. Het geeft ook een lekker gevoel om meteen al een ding af te maken aan het begin van je dag.

Doe je mail tegen lunchtijd

Ken je dat gevoel van je mail open gooien en meteen raakt heel je planning in de war, omdat allemaal mensen iets van je willen? Je hebt het idee dat je meteen overal op moet reageren. Zelfs als dat niet zo is, dan blijven al die verzoekjes in je hoofd rondspoken.

Dit is de reden dat ik mijn mail bij voorkeur pas rond lunchtijd open. Dat doe ik dan wel consequent elke dag, zodat iemand die me nodig heeft niet meer dan 24 uur hoeft te wachten.

De ochtend gebruik ik om te werken aan wat ik zelf al op de planning had staan. Daarna open en beantwoord ik mijn mail en kijk of ik in mijn middagplanning wat dingen moet veranderen.

Vermijd social media en Whatsapp

Ohhhhhh, wat is het verleidelijk: even facebook, Instagram en Whatsapp checken als je net met een dampende kop koffie achter je bureau bent geploft.

NIET DOEN!

Haha. Ik had het gevoel dat ik even moest schreeuwen naar je. In mijn ervaring levert het meteen zoveel stress op. Je hoopt op leuke berichtjes, maar ook via deze wegen vliegen de minder leuke berichtjes en de verzoekjes je om de oren. Je beste vriendin die nu toch eindelijk die afspraak wil plannen. Een kennis die vraagt om een aanbeveling op LinkedIn. En Facebook kan je hoofd daarnaast ook nog eens vullen met ongevraagde weetjes waar je eigenlijk helemaal niet naar op zoek was (en waar je toch op klikt).

Niet doen. Weg met die handel. Als je echt niet kunt wachten, kijk er dan net als je mail rond lunchtijd op. Maar beter nog is aan het eind van je dag, rond 16 uur, als je toch al gaar bent en je concentratievermogen niet meer nodig hebt voor grotere taken.

 

Wat doe jij om je dag lekker te beginnen? Ik ben benieuwd. Misschien kan ik er ook nog van leren 🙂

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Ik werk thuis dus begin met opruimen, bed opmaken ED.

Lekker inspirerend weer allemaal Nienke :)! Zie trouwens dat je de lay-out van je website ook hebt aangepast. Mooi en fris!
Wat mij helpt om de werkdag te beginnen is idd toch wel aan het begin een overzicht maken van wat ik van plan ben en daarbij drie dingen te markeren waar ik echt aan wil werken/af moet (of wil) hebben. En – uiteraard – begin ik eerst met een lekker kopje thee op het werk :).
Wat ik vervelend vind is dat sommige werkdagen bomvol bijeenkomsten zitten. Met toestemming van mijn directeur heb ik nu per werkdag een blok van een paar uren geblokt, zodat ik niet meer altijd beschikbaar ben. Ik probeer me ook te beperken in de afspraken per dag met collega’s/externen.

Thanks! Ik ben zelf ook blij met de nieuwe lay-out.

Wat goed dat je die uren hebt geblokt voor jezelf. Goeie tip! Teveel bijeenkomsten op een dag (zeker als je er niet persé veel aan hebt) kan je energie inderdaad echt helemaal wegtrekken.

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)