Na de burnout: hoe zorg ik dat ik in balans blijf?

Dit is een vraag waar veel mensen me over mailen: ‘ik heb het ergste van de burnout achter me liggen, maar ben nog steeds bang dat ik terugval. Hoe voorkom ik dat?’ Het leek me daarom nuttig daar een artikel over te schrijven, zodat ik zoveel mogelijk mensen help.

Balans na burnout = realistisch over mijn behoeften zijn

De reden dat ik in een burnout ben geraakt was voor een groot deel terug te voeren op het feit dat ik niet eerlijk was naar mezelf over mijn behoeften. Ik ging maar door en door en door. Daarnaast onderdrukte ik veel van mijn emoties, was ik heel streng voor mezelf en luisterde ik absoluut niet naar de signalen van mijn lichaam.

Inmiddels heb ik geaccepteerd dat ik geen Superwoman ben of hoef te zijn. Ik heb geen onrealistische verwachtingen van mezelf. Als ik moet huilen, huil ik. Als ik bang ben, sta ik het bang toe om er te zijn.

Ik weet ook dat eten, drinken, slapen en bewegen belangrijk zijn en daar maak ik bewust tijd voor. Niemand komt meer aan mijn slaap! Haha. Vroeger was dat het eerste waar ik op inleverde. Tegenwoordig is het een van mijn eerste prioriteiten.

 

Sinds de burnout: luisteren naar mijn lichaam

Lezeres José schreef laatst onder mijn artikel over paniekaanvallen een comment waar ik super blij van werd. Ze had namelijk ingezien dat de innerlijke onrust die ze soms voelde juist opkwam op momenten dat ze over haar grenzen ging. Opeens viel bij haar het kwartje dat ze deze onrust kon gebruiken als signaal om wat gas terug te nemen.

Dit is een prachtig voorbeeld van hoe je lichaam bij jou aangeeft wat je nodig hebt. Door hier goed naar te luisteren kun je op tijd de juiste beslissing nemen. Burnout is een grote waarschuwing dat je te lang niet in contact bent geweest met je lichaam.

Hoe je lichaam met jou praat is voor iedereen anders. De een voelt onrust. De ander krijgt gespannen spieren. Een derde krijgt buik- of keelpijn.

De makkelijkste manier om deze taal te leren spreken is te beginnen met luisteren. Dus krijg je die buikpijn: ga er helemaal met je aandacht naartoe. Probeer het niet weg te drukken, maar duik er helemaal in. Door dit steeds te doen als er zich een signaal voordoet, begin je te merken wanneer het opkomt. Bijvoorbeeld als er thuis een gespannen sfeer is. Of wanneer je teveel taken op je schouders neemt. Je zult het signaal steeds eerder opmerken, en ook wat er aan vooraf gaat. Zo word je steeds beter in bijsturen. Je gaat een blokje lopen als de sfeer thuis onprettig is en je haalt wat taken van je to-do lijst af.

Terugkerende positieve patronen / gewoontes

Elke zondag doe ik eigenlijk ‘niets’, samen met JB. Ja, we gaan naar de winkel. Misschien schrijf ik een blogpost als ik daar op zaterdag geen tijd voor had. Dat was het. De rest van de dag is helemaal lekker voor ons en we doen alleen waar we zin in hebben. Beetje samen op de bank hangen, of ieder voor zich bezig met hobbies (voor mij creatieve knutseldingen) en flauwekul. Geen wekker zetten en lekker uitslapen (zondag is de enige dag dat ik geen wekker zet). Heerlijk!

Daarnaast lig ik elke dag voor twaalf uur ‘s avonds in bed. Meestal zelfs veel eerder. Gemiddels slaap ik rond half tien / tien uur. En dan slaap ik door tot zeven uur ‘s ochtends. Elke nacht slaap ik gemiddeld 8 – 9 uur. Een enkele keer slaap ik zeven uur als het echt niet anders kan. Maar mijn slaap is me heilig. Ik plan mijn afspraken ook zo dat ik me hier aan kan houden. Behalve heel af en toe als ik een feestje heb en ga stappen, maar dan is niet meer dan eens per maand (en dan zorg ik dat ik kan uitslapen daarna).

Mijn ontbijt is meestal heel gezond. Geraspte appel en banaan met havermout en twee uitgeperste sinaasappels. Daarbij drink ik een kop thee. Ook zijn lunch en avondeten doorgaans gezond. Ik moet eerlijk zeggen dat ik op het moment wel vrij veel snoep, maar ik verwacht dat dit rond de zomer wel weer verdwijnt. Als het warm weer is heb ik minder behoefte aan zoetigheid.

 

De stilte opzoeken om balans te houden na mijn burnout

Het is zo’n gewoonte geworden in onze maatschappij om altijd maar prikkels om je heen te hebben, dat het niet gek is dat zoveel mensen een burnout krijgen. Een van de dingen die ik dan ook bewust doe om na de burnout in balans te blijve is de stilte opzoeken. Daar heb ik verschillende manieren voor, en het helpt me al jarenlang ontzettend goed.

Ik doe thuis aan yoga en meditatie. Je kunt op de link klikken om meer informatie te krijgen over waarom yoga zo goed is tegen stress en burnout. Het is voor mij echt een van de belangrijkste dingen geweest om mijn burnout achter me te laten.

Regelmatig zit ik in mijn fijne luie stoel met een boek en een kop thee of koffie. Juist tussen het werken door, als ik merk dat mijn hoofd te vol is geraakt. Ondertussen luister ik naar de vogeltjes buiten. Het klinkt misschien suf, maar ik vind het heerlijk. Tijdens mijn burnout gunde ik mezelf juist de tijd niet om dat te doen, maar ik heb nu beseft hoe belangrijk het is.

Ik heb een Bose Quiet Comfort koptelefoon. Dat is echt een lifesaver. Deze neem ik altijd mee op lange treinreizen of als ik door drukke (winkel)gebieden moet lopen. Je kunt er veel geluid mee afsluiten. Of ik sluit hem aan op mijn telefoon en luister naar klassieke muziek en mantra’s.

In mijn yogaruimte heb ik een twee-persoonsmatras liggen waar ik een soort kussenhoek van heb gemaakt. Vooral in de avond vind ik het heel fijn om daar gewoon te liggen met de kaarsjes aan en te filosoferen over het leven. Een van de dingen die voorafgaand aan een burnout vaak lange tijd ontbreekt is de ruimte om gewoon te filosoferen. Daardoor raakt de balans verstoord. Je kunt niet als een machientje altijd maar informatie opnemen en output leveren. Er is ook ruimte nodig om dingen te verwerken.

Als ik erg gestresst ben, doe ik ademoefeningen. Je kunt er hier een paar vinden die ik zelf heel prettig vind.

(Waar ik dan over filosofeer? Nou, zoiets als deze video hieronder. En dan bedenk ik hoe ik daar een positieve bijdrage aan kan leveren.)

 

Na de burnout in balans blijven: een kwestie van goed voor jezelf zorgen

Jij bent ontzettend belangrijk. Het allerbelangrijkste onderdeel van jouw leven. Want zonder jou, zou jouw leven en alles wat zich daarin afspeelt er niet eens zijn. Het is waanzinnig belangrijk, nodig en heel erg welverdiend dat je goed voor jezelf zorgt.

Een terugval bij burnout kun je dan ook alleen voorkomen als je hier aandacht aan besteedt. Je bent het zo ontzettend waard om jezelf dit te gunnen. Dat kan ik niet genoeg benadrukken.

Burnout is slopend als je er middenin zit. Maar vraag je af wat het sloopt / gesloopt heeft. Voor veel van de mensen die ik tegenkom in mijn workshops, en ook voor mezelf is dat: mijn oude patronen die me gevangen hielden en ongelukkig maakten.

Na burnout in balans blijven gaat dan ook over het aanleren van nieuwe patronen die je meer vrijheid geven en wel gelukkig maken.

Ik hoop je met dit artikel daarover wat ideeën te hebben gegeven. Ik ben heel erg benieuwd hoe het voor jou is om in balans te blijven en of je daar misschien vragen over hebt. Daar help ik je graag bij!

 

Liefs, Nien

 

 

 

 

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Hoi Nienke,

Wat een fijn stuk weer. Ik heb echt al veel aan je site gehad!
Ik probeer ook weer een beetje balans te vinden. Maat met 3 kleine kinderen is dat nog wel lastig. Er moeten zoveel dingen, al helpen veel mensen mij. En doe ik een stuk rustiger aan. De kinderen moeten toch naar school en hebben aandacht nodig. Daarom heb ik soms ook het gevoel dat het allemaal wat langer duurt…Ik wordt de laatste weken rond 5 uur wakker met een naar gevoel en dan slaap ik nog 2 uur onrustig. Maar ik kan dan niet zeggen ik blijf liggen of ik doe vandaag rustig aan… De momenten die ik voor mezelf heb zijn er wel maar ik denk dat ik daardoor soms maar kleine stapjes zet.
Nogmaals bedankt voor alle mooie blogs en tips!
Groetjes José

Hi José,

En wat nu als je om 5 uur opstaat en de stilte en ruimte in huis gebruikt voor jezelf? In de yogatraditie wordt 5 uur ‘s ochtends als Brahmamuhurtha gezien. Anderhalf uur voordat de zon opkomt is de ‘heilige tijd’ (zoek maar eens op via Wikipedia bijvoorbeeld). Dit is het moment dat de ziel en het lichaam samen met de wereld wakker worden. Misschien is het geen wonder dus dat jouw lichaam om die tijd wakker wordt, en je daarna alleen heel onrustig slaapt. Wellicht is het de bedoeling dat je opstaat en deze tijd gebruikt om inderdaad in jezelf te landen, voordat de drukte van de dag aanvangt. Je kunt dan in de avond misschien wat vroeger naar bed of eventueel tussendoor als de kids naar school zijn nog even slapen.

In balans komen gaat over meer dan eten en slapen. Het gaat over het ritme van jouw lichaam en ziel leren kennen en daar gehoor aan geven.

Liefs, Nien

Hoi Nienke,
Bedankt weer voor je reactie! Ik kon jouw en mijn reactie niet zien dus toen heb ik nog een keer in andere woorden mijn reactie neergezet. En toen ik dat had gedaan kwamen wel de reacties tevoorschijn. Dus vandaar dat ik 2x gereageerd heb.
Maar ik ga zeker kijken op Wikipedia en proberen om dan op te gaan staan om 5 uur. Ik ga 1x in de week naar yoga. Maar ik doe het bijna nooit thuis. ik heb ook bij jouw yoga oefeningen gekeken die zijn handig om thuis te gebruiken! Wat fijn dat je zo met me meedenkt. Groetjes José

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)