[Persoonlijk] Na de burnout: wat doe ik tegenwoordig als ik stress heb?

  • Home
  • Na de burnout
  • [Persoonlijk] Na de burnout: wat doe ik tegenwoordig als ik stress heb?

 

Nadat je hersteld bent van burnout kun je nog steeds last krijgen van stress. Ook al heb ik nu mijn droombaan en een erg leuk leven, ook bij mij slaat de stress soms toe. Het leek me leuk om jullie vandaag een persoonlijk inkijkje te geven in wat ik tegenwoordig doe om stress te verminderen.

Praten met mijn vriend

Dit staat toch wel echt op nummer een. JB is lekker gestructureerd en heeft alles vaak goed op een rijtje. Ik ben een chaoot. Dat komt deels doordat mijn werkgeheugen is aangetast door de burnout (dat is ooit gemeten). Dit betekent dat ik niet teveel informatie tegelijkertijd in mijn hoofd kan houden en ordenen. Voor mijn dagelijks leven en mijn werk maakt dat eigenlijk niet zo heel veel uit. Het betekent gewoon dat ik lijstjes bijhoud van de dingen die ik doen moet en af en toe even moet reflecteren op wat prioriteit heeft. Maar ik merk er niet zoveel van. Alleen in heel drukke tijden speelt het me soms parten. Dan zweeft alles tegelijkertijd door mijn hoofd, lijkt alles evenveel prioriteit te hebben. Ik heb dan de neiging om alles onmiddellijk te willen doen, om maar van dat drukke gevoel af te zijn.

Omdat JB super gestructureerd is en goed kan prioriteren, praat ik op zulke momenten mijn stress van me af bij hem. Hij helpt dan door de dingen voor me op een rijtje te zetten. Vorige week maakten we bijvoorbeeld samen een plan van een paar dagen, zodat ik al mijn ‘urgente’ zaken goed gespreid kon afhandelen. Wat is het toch een lieverd!

 

Creatieve hobby’s

Juist als ik mega gestresst ben heb ik ruimte nodig om de dingen weer op een rijtje te zetten. Het komt dan vaak voor dat ik alles aan de kant gooi en een of andere vreemde creatieve hobby oppak. Haha. Het ontstaat ook vaak spontaan. Zo heb ik al aan beeldjes kleien, schilderijen maken en breien gedaan. Op het moment maak ik Barbiekleertjes. God weet waar ik dat idee vandaan heb. Haha. Ik geloof dat ik een keer in de Action stond en daar een leuke, goedkope Barbie zag, en vervolgens in het creatieve schap allemaal leuke kraaltjes en lintjes. Zo is het ontstaan.

Inmiddels heb ik een naaimachine gekregen van mijn tante, maar ik doe eigenlijk alles met de hand. Juist al die kleine steekjes zetten vind ik zo heerlijk zen. Die herhalende beweging, ondertussen de stilte om me heen (of een leuk muziekje). Ondertussen kan ik mijn gedachten de vrije loop laten en dat is precies wat ik nodig heb.

 

 

Heel hard door de kamer dansen

Dit vind ik vooral heerlijk als JB tot laat moet werken en ik ‘s avonds alleen thuis ben. Dan zet ik heel hard mijn favoriete muziek aan en stuiter ik door de kamer. Soms zijn het mooie dansjes en soms gekke. Ik gooi gewoon alles eruit en heb lol in mijn eentje. Haha.

 

Dingen uit mijn agenda schrappen

Meestal volgt dit na een gesprek met JB. Als ik mijn prioriteiten weer scherp heb, kijk ik of mijn agenda overeenkomt met die prioriteiten. Zo niet, dan schrap of vervang ik activiteiten. Ik ben ook bloed eerlijk geworden naar vrienden en familie. Als ik ergens onverwacht geen energie voor heb, zeg ik dat gewoon. Dan verzetten we de afspraak of kijken we met elkaar hoe het anders kan. Bijvoorbeeld niet winkelen of stappen, maar lekker met thee en brownies op de bank. Of wat eerder naar huis. Dit is nu zo’n tweede natuur voor me geworden dat ik er ook echt geen moeite mee heb het zo te doen.

 

Een ritme installeren

Als ik iets heb geleerd van burnout, dan is het dat een goed dag- en nachtritme je enorm kan helpen om te herstellen. Ook in tijden van stress grijp ik daar nog weleens op terug en zo ben ik overbelasting eigenlijk altijd voor.

Ben ik gestresst? Dan doe ik er geen schepje bovenop, maar ga ik juist terug naar de basis. Acht à negen uur slaap, op vaste tijden een gezonde maaltijd en mijn werk en afspraken zo verdelen dat inspanning en ontspanning elkaar afwisselen. Als ik dan eens een paar dagen gestresst en oververmoeid ben, haal ik het al snel weer in op deze manier.

 

Pauzes nemen en vertragen

Als je gestresst bent, gaat alles in je hoofd met 350 kilometer per uur. De neiging is dan al snel om nog harder te werken. De to-do lijst nóg langer te maken. Je wilt dan meer dingen in een uur proppen dan eigenlijk kan.

Ik heb inmiddels geleerd om juist in tijden van stress wat minder taken op een dag te willen doen. Multitasken is echt niet goed voor je. Hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. Dan kijk ik welke twee of drie dingen het meeste prioriteit hebben, en die doe ik. Als het af is, is het af en heb ik vrij. Ook focus ik me maar op één taak tegelijkertijd en neem ik na een uur pauze. Dat kan even buiten zitten met een kop koffie zijn of een stukje van mijn favoriete serie kijken. Zo lang ik maar achter de computer weg ben en mijn telefoon uit staat.

 

De belangrijkste les voor mij

Stress gaat niet om het aantal taken dat je op je bord hebt. Het is niet iets wat je aan de buitenkant kunt oplossen. Stress is een innerlijke reactie op die omstandigheden. Als je geen stress wilt voelen, moet je dus aan de binnenkant bij jezelf iets doen wat juist het tegenovergestelde is van dat gestresste gevoel.

 

Liefs, Nien

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)