Partner met burnout: houd allebei je eigen leven

eat-623651_1280Het is heel belangrijk dat je allebei je eigen dingen blijft doen. De neiging bestaat misschien om je heel erg aan je partner vast te klampen als je een burnout hebt. En omgekeerd zal jouw partner misschien uit bezorgdheid extra met jou bezig zijn. Toch is het heel belangrijk om ook dingen los van elkaar te blijven doen.

Leuke dingen blijven doen, ook al heb je een burnout

Ook al zit je middenin je burnout, je kunt toch dingen vinden waar je van geniet en die je als ‘hobby’ kunt bestempelen. Ook zonder concentratievermogen. Zo deed ik in het begin iedere dag een uur lang een heel flauw computerspelletje. Ik nam er dan een kop thee en stukje chocolade bij. Dat was echt ‘mijn moment’. Later kwam daar een thuissportprogramma op DVD bij dat ik in de ochtend deed. Weer iets later kon ik weer een paar uur werken en ik begon zelfs weer mondjesmaat te schilderen en tekenen. Ook kocht ik een hangmat, zodat ik ‘s avonds naar de sterren kon liggen kijken en ‘s ochtends daarin wakker kon worden met een kop thee.dumbbell-pair-299535_1280

Doe dingen alleen binnen je vermogen en binnen de grenzen van het genieten. Zorg dat het niet voelt als ‘moeten’. Hobbies bieden je ontspanning en een gevoel van eigenwaarde en persoonlijkheid, ook al lijken ze lullig (zoals mijn computerspelletje) of kun je je er niet dagelijks of wekelijks toe zetten (zoals mijn tekenen en schilderen). Bovendien geven ze je in de relatie iets anders om over te praten dan de burnout en je rotgevoel. Het is voor zowel jou als je partner fijn om te zien dat er (kleine) dingen zijn waar je van geniet.

Als partner van iemand met burnout ook je eigen leven houden

football-606235_1280Als partner is het om dezelfde reden belangrijk om je hobbies aan te houden of om hobbies op te pakken: daardoor draait niet je hele leven om de burnout van je partner. Dat maakt dat jullie met elkaar gemakkelijker op de relatie kunnen focussen.De gesprekken gaan dan over meer dan jouw partner´s nare situatie. En je hoeft je partner niet te verwijten dat de burnout jou je eigen leven heeft afgenomen. Bovendien zou het oneerlijk zijn om dit je partner te verwijten. Je bent er immers altijd zelf bij. Jij bepaalt of je leuke dingen blijft doen of niet. Neem dus de verantwoordelijkheid voor de relatie, juist door ook goed voor jezelf te blijven zorgen en niet alleen op degene met burnout te focussen.

 

Wat maakt een goede relatie?

In mijn ogen is een relatie goed als je allebei jezelf kunt zijn, er sprake is van gelijkwaardigheid en goede communicatie. Het leven stelt je voor uitdagingen, zoals bijvoorbeeld een burnout of een andere crisis. De kunst is dan om die drie kernwaarden van jezelf zijn, gelijkwaardig blijven en goed communiceren samen levend te houden. Je kunt voorkomen dat er een scheve ‘zorgrelatie’ ontstaat, door ieder je eigen leven te houden en zelfstandig de verantwoordelijkheid te nemen voor een leuk leven. Zowel apart van elkaar als met elkaar. Daardoor kun je jezelf blijven, je eigenwaarde behouden en het met elkaar over meer dingen hebben dan de crisis die jullie  samen meemaken. Dat maakt dat je elkaar blijft waarderen en wilt begrijpen en dus tot betere communicatie.

Lees ook:

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)