Partner met burnout: houd de relatie evenwichtig, leuk en makkelijk

evenwichtZorg dat de relatie evenwichtig blijft. Ook al kan degene met burnout een aantal dingen niet (zo goed) meer, dat betekent niet dat de ander alles moet overnemen. Kijk hoe jullie het op een andere manier kunnen oplossen.

  • Kun je bijvoorbeeld de klusjes in huis anders verdelen? En maak ook afspraken over wat haalbaar is: op een vaste tijd, of liever juist op een zelfgekozen moment (zo lang het maar wel deze week gebeurd)? Neem ook genoegen met iets meer ontspanning in het huishouden (de Fransen hebben daar een mooi woord voor: ‘Laissez-faire’, of ‘laat de boel maar even voor wat het is’). Die afwas staat er morgen ook nog (maar hij moet natuurlijk niet drie dagen blijven staan).
  • Overweeg om eens per maand een huishoudelijke hulp in te schakelen. Dat hoeft niet veel te kosten, en dan is het huis (of in ieder geval de badkamer en de keuken) een keer per maand echt grondig gedaan. Verder houd je het dan zelf een beetje met elkaar bij. Of je kunt je moeder / tante / buurman lief aankijken.
  • Kook makkelijke maaltijden. Of laat iets vaker wat bezorgen. Niet elke dag ongezonde vette hap, natuurlijk. Maar als de ander moe thuis komt van het werk, heeft die ook een rustige avond verdiend.
  • Zorg dat je als burnouter de momentjes pakt om iets extra’s te doen, wanneer je het gevoel hebt dat dit gaat. Doe het niet vanuit een gevoel van ‘moeten’ of een schuldgevoel, maar wel als je denkt dat het je lukt. Vouw de was een keer extra op, regel een lekkere filmavond met je geliefde op de bank (kwestie van online een filmpje huren en een bezorgmaaltijd bestellen met een lekker drankje erbij), verras je partner door via internet of telefonisch bij de bloemist een bos bloemen of lekkere lunch op zijn / haar werk te laten bezorgen. Je kunt nog steeds een leuke partner zijn en kleine verrassingen organiseren. Het hoeft niets groots te zijn en je hoeft er vaak de deur niet voor uit. Het gaat er om dat de ander ziet dat jij op jouw manier blijft investeren in de relatie.
  • Bedenk met elkaar welke uitstapjes en verplichtingen in de huidige situatie echt even niet meer lukken en hoe jullie daarmee om kunnen gaan. Een familiebezoek waarvoor je twee uur in de auto moet zitten is misschien even te veel gevraagd. Maar zouden jullie bijvoorbeeld dichterbij of bij jullie thuis kunnen afspreken met de familie? En zo ja, hoeveel uur is dan haalbaar en leuk voor de burnouter? Vind wegen om echte belangrijke zaken heen, en spreek een aantal dingen af die sowieso niet meer hoeven (even geen grote festivals bezoeken, bijvoorbeeld).
  • Bedenk ook een lijstje van activiteiten die jullie allebei leuk vinden en die wel lukken. Vind ook alternatieven voor dingen die jullie allebei leuk vinden, maar die nu nog te hoog gegrepen zijn. Het is belangrijk om plezier te houden in je relatie. Voorbeelden zijn :
    • Even een drankje gaan drinken in het cafeetje op de hoek (in plaats van helemaal naar de stad rijden).
    • Thuis een filmpje huren (in plaats van naar de bioscoop).
    • Een bordspelletjescollectie beginnen en nieuwe spellen samen uitproberen.
    • Een spelletjesmiddag houden met vrienden bij jullie thuis.
    • Samen een computerspel aanschaffen en uitspelen (ik raad Lego Marvel Superheroes aan).
    • Een wandeling maken / ijsje gaan halen / in het park picknicken.
    • Toerist spelen in je eigen dorp of stad: naar dat ene museum gaan, die kerktoren beklimmen, een eindje gaan rijden en een drankje drinken op een bijzonder uitkijkpunt.

Lees

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments
Avatar

Thnx voor je artikelen Nienke, mijn geliefde worstelt al 8maanden met zijn burn out en het valt mij eerlijk gezegd ook best zwaar.. Ik heb echt gezocht naar boeken die mij iets meer inzicht en vooral praktische tips konden geven om met de nieuwe situatie om te gaan, maar de spoeling is dun. Uiteindelijk heb ik tips gekregen van vrienden die inmiddels hersteld zijn van hun burn out & heb ik zelf ook coaching van een psycholoog gekregen. Ik kan me nogsteeds niet precies voorstellen hoe het is voor mijn vriend (en al die anderen met burn out klachten), maar ik kan me beter staande houden en daardoor ook een betere partner zijn. Nogmaals bedankt voor je artikelen! Grtjs Anouk

JongBurnout

Hi Anouk,

Wat mooi dat je zoveel liefde en commitment hebt in de relatie en aan je vriend om goed voor jezelf te zorgen, op onderzoek uit te gaan en al deze stappen te zetten.
M.b.t. de artikelen: graag gedaan! En je kunt me alle vragen stellen die je wilt.

Liefs, Nienke

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)