Partner met burnout: blijf met elkaar communiceren en spreek intenties uit

partner burnoutDit is absoluut voorwaarde nummer 1. Voor beide partners kan de neiging groot zijn om te stoppen met praten en zelfs diepere lagen van communicatie, zoals knuffelen en de ‘gevoelslaag’ (waarin je meevoelt met je partner) af te sluiten. Dit gebeurt enerzijds omdat we de ander niet willen kwetsen en anderzijds omdat we zelf niet (nog meer) gekwetst willen worden.

Als je een partner met burnout hebt kan de neiging dus groot zijn je af te sluiten. Maar stoppen met communiceren, omdat je niet gekwetst wil worden is een enorm bedrog. Het is juist het afsluiten van de ander dat een verharding in de relatie tot stand brengt. Als je uitspreekt wat je dwars zit, vanuit je hart en zonder verwijten, dan is het gemakkelijker voor de ander om naar jou te luisteren en begrip op te brengen voor jouw standpunt. Het is soms lastig om te spreken zonder verwijt, als je het gevoel hebt dat je in een situatie terecht bent gekomen door de ander. Het is dan zaak om naar de kern van je gevoel te gaan. Wat maakt jou zo verdrietig / boos / geërgerd? Je kunt dan wel uitspreken dat je boos bent of je ergert, maar je doet dat op een manier waarbij je de ander niet (bewust) verwond.

Bijvoorbeeld:

Je partner heeft een burnout en hoewel hij wel weer aan het reïntegreren is gaat het leven nog niet vanzelf. Het huishouden komt op jou neer, en je hebt daarnaast ook je baan. Hierdoor eten jullie een uur later dan normaal. Je partner raakt hierdoor van slag, want een vast ritme is voor hem nog erg belangrijk. Hierover krijgen jullie ruzie.

Oplossing:

Zo gauw je merkt dat er een onenigheid ontstaat, of wanneer je wrevel in jezelf ontdekt neem dan even een ‘break’. Kom terug wanneer je je gedachten weer op orde hebt en spreek dan vanuit je echte gevoel over wat je zo raakt in de situatie. In dit geval kan je bijvoorbeeld zeggen:

‘Het is zwaar voor me dat alles in het huishouden nu op mij neerkomt. Dat kost tijd en energie, want ik heb daarnaast ook mijn dagelijkse dingen. Ik snap dat jij van slag raakt en dat je een vast ritme nodig hebt. Toch kan ik niet voorkomen dat het me even verkeerd schiet als ik mijn best heb gedaan om de dingen zo goed mogelijk te regelen, en dat jij dan zo reageert als we een uur later eten. Het voelt dan alsof ik het niet goed genoeg doe en ik voel me dan niet gewaardeerd. Daarnaast baal ik ook, omdat het nu als mijn schuld voelt dat jij niet goed in je vel zit.’

De persoon met de burnout luistert hier oprecht naar. Hij toont begrip voor het gevoel van de ander en legt uit hoe het voor hem voelde. Maar zie ook als burnouter dat jouw partner zijn / haar best heeft gedaan de dingen goed te regelen en spreek daar alsnog waardering voor uit. Misschien kunnen jullie afsluiten door een afspraak te maken, bijvoorbeeld dat de burnouter het wat eerder aangeeft als er innerlijk bij hem wat scheef dreigt te gaan (vaak kun je de eerste tekenen leren herkennen) en dat de partner probeert wat eerder aan te geven dat het niet gaat lukken op tijd te koken. Veel problemen zijn te voorkomen als je de ander de gelegenheid geeft zich voor te bereiden op een situatie.

Spreek intenties uit

Hoe begin je dan een goede communicatie? Nou gewoon, spreek naar elkaar uit dat dat je bedoeling is. Kijk de ander aan, spreek vanuit je hart over je gevoel voor die ander en beloof dat je er alles aan zult doen om in contact met elkaar te blijven. Maar vervolgens een paar afspraken over hoe jullie dat zullen doen (zie ook ‘Structureer en maak afspraken’).

Lees ook:

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Ik heb in het verleden gemerkt dat het erg lastig is een partner met een burnout te helpen. Ik ben het ermee eens dat structuur en het maken van afspraken belangrijk is voor beiden. Zo werk je allebei aan het herstel en help je elkaar door deze periode heen.

Dit artikel nodigd mij uit meer van jou te lezen.
Ik heb wat aan je tips over ‘break’, ‘uitspreken van intensief en waardering’ en ‘om te blijven communiceren’.
Ik probeer zelf momenteel om niet in overspannen situatie te raken door eerder mijn grenzen aan te geven.

Ha Bas, wat fijn dat de info je verder helpt. Blijf goed voor jezelf zorgen!

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)