Partner met burnout: structureer jullie leven en maak afspraken

diary-614149_1280Natuurlijk kun je als partner van iemand met een burnout niet zomaar de deur uitwandelen en in het voorbijgaan nog even roepen, ‘oh ja, ik ben vanavond weg. Ik zie je wel weer als ik terug ben. Doeii!’

Iemand met een burnout heeft het nodig dat het leven overzichtelijk en gestructureerd is. Anders ontstaat er onnodige stress en dat gaat zich wreken in de relatie.

 

Afhankelijk van hoe zwaar de burnout is kan het zijn dat jij je partner in sommige momenten wat extra helpt, bijvoorbeeld door te koken. Dan kun je niet opeens naar vrienden gaan en je geliefde aan zijn / haar lot overlaten.

Bespreek open en eerlijk wat de partner op dit moment allemaal wel en niet aan kan. Bespreek ook wat jij nodig hebt. Maak afspraken voor de komende week en schrijf die op een bord in de keuken. Bijvoorbeeld wie wanneer kookt en wat er gegeten wordt. Hoe laat er gegeten wordt. Schrijf ook de avonden / (mid)dagen op dit bord waarop jullie iets voor jezelf doen en hoe laat ieder weer thuis is.

De afspraken tussen mij en mijn vriend waren:

1.) Als het mijn geliefde teveel werd nam hij tien minuten voor zichzelf. Ook als dat onder het eten was, tijdens een gesprek of wanneer we een film zaten te kijken. Soms triggert iets kleins het gevoel dat je als partner  ‘overkookt’. Neem dan even de rust om dat in jezelf op te lossen en breng het niet onmiddelijk in de relatie. Vaak doet dat meer kwaad dan goed.

2.) Als hij terugkwam vertelde hij me in rust en eerlijk waarom hij even weg moest gaan. Doordat hij niet rauw en primair reageerde, maar zelf ook even tijd had gehad om na te denken kon hij mij vertellen wat hem dwars zat. Dat gaf mij ook begrip voor hem en hoe hij zich voelde en het maakte onze relatie sterker.

3.) Hij liet me nooit alleen als ik een paniekaanval had. Hoe boos hij ook was. Zelfs als de paniekaanval was veroorzaakt door een ruzie waar ik het meeste ‘schuld’ aan had. Hij kwam naar me toe en hield me vast, tot alle pijn uit mijn lichaam en geest weg waren. Daarvoor ben ik hem nog steeds iedere dag tot in de grond van mijn hart dankbaar. Het maakte dat ik niet alleen was. En als effect daarvan was hij ook niet alleen, want we konden het samen doorleven. Dat sterkte onze relatie. Een eventuele ruzie werd vervolgens alsnog vanuit het hart uitgepraat.

popcorn4.) We probeerden nog steeds ‘onze dingetjes’ te doen. Naar de bioscoop gaan ging bijvoorbeeld even niet meer, maar dan huurden we een film online en keken die met de hapjes en drankjes erbij die we normaal in de bioscoop kochten.

5.) Ik moest hem altijd bellen als het even helemaal mis met me was. Als hij in de buurt was kwam hij naar me toe (hij heeft weleens in de kroeg gestaan met vrienden, maar toch rechtsomkeert naar huis gemaakt). Als dat niet zo was, dan praatte hij met me of bleef gewoon ‘aanwezig’ aan de andere kant van de telefoon. Geef je partner met burnout het gevoel dat hij / zij op je kan rekenen en dat jullie het samen doen.

6.) Hij mocht alles met zijn vrienden bespreken wat er (met mij en ons) gebeurde. Hij moest het immers ook van zich af kunnen praten. Enige uitzondering hierop was dat hij dit niet deed als ik hem daar in een bepaalde situatie expliciet om vroeg.

Lees ook:

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

[…] Hoe begin je dan een goede communicatie? Nou gewoon, spreek naar elkaar uit dat dat je bedoeling is. Kijk de ander aan, spreek vanuit je hart over je gevoel voor die ander en beloof dat je er alles aan zult doen om in contact met elkaar te blijven. Maar vervolgens een paar afspraken over hoe jullie dat zullen doen (zie ook ‘Structureer en maak afspraken’). […]

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)