Fijne Vrijdag: Kim weet beter wat ze wil dankzij haar burn-out

‘Stress, waar zou ik stress van moeten hebben? Ik, een burn-out? Echt niet!’ Dat waren mijn woorden aan het begin van de periode waar ik er achter kwam dat het toch niet zo goed met me ging als ik zelf dacht. Achteraf zijn alle puzzelstukjes op zijn plaats gevallen, al heeft dit een hele tijd gekost. Maanden rust, inzet, nadenken en heel wat inzichten later voelde ik mij gelukkig stukken beter. Lees hier Kim’s hele verhaal…

 

Wanneer ik terugkijk op de periode voorafgaand aan mijn burn-out, verbaast het me helemaal niet dat ik hierin terecht ben gekomen. Hoewel ik zelf het gevoel had dat ik alles voor elkaar had met mijn 23 jaar, een leuke relatie, een druk sociaal leven en studie en stage wat op rolletjes liep: superkrachten bestaan helaas in dit tijdperk nog niet voor ons mensen. Vier dagen per week werken, drie dagen naar school, feestje hier, feestje daar, tussendoor nog even studeren, het ging maar door. Helaas heb ik op een harde manier moeten leren dat dit niet vol te houden is. Voorafgaand aan mijn burn-out was ik al een aantal maanden verschrikkelijk moe en een paar keer plotseling flauwgevallen. Achteraf ben ik erachter gekomen dat dit al de eerste paniekaanvallen waren. Toen ik met kerst een paar dagen vrij was en fijn bij mijn familie was stortte ik in. Het was de hoogste tijd om het even flink wat rustiger aan te gaan doen.

 

Terug naar de essentie van dit artikel, de positieve gevolgen van een burn-out. Want ondanks dat het een enorm zware periode is geweest, heb ik er ook veel van mogen leren. Lessen die ik de rest van mijn leven mee zal dragen en die mij ondersteunen in hoe ik tegenwoordig ben en hoe ik het fijnste kan leven.

 

Reacties van je lichaam leren kennen

 

Ik zie een burn-out als een teken van je lichaam dat het even genoeg is. Een rem waar heel hard aan getrokken wordt. Als jij zelf niet doorhebt waar jouw lichaam behoefte aan heeft, wie moet je dan afremmen? Zou je afremmen als iemand anders je vraagt of je het niet wat rustiger aan moet doen? In mijn geval en met mij vast bij veel meer mensen, was het antwoord nee. Waarom zou ik mijn leven veranderen als ik het als prettig ervaar om druk te zijn maar alsnog kan doen wat ik wil en kan genieten van het leven. Voor mij is het daarom een goede les geweest om de reacties van mijn lichaam te leren kennen. Wanneer ben ik moe, wanneer ben ik te moe en wanneer kan ik nog wel iets doen ook al ben ik vermoeid? Nu, een jaar na mijn burn-out kan ik deze reacties vlekkeloos herkennen en bepalen wanneer ik het even iets rustiger aan moet doen. Inclusief dat ik dit zonder moeite kan en durf aan te geven bij mijn vrienden en familie. Om een voorbeeld te geven van lichamelijke reacties waar ik last van had: vermoeidheid, duizeligheid, hartkloppingen, drukkend gevoel op de borst, hyperventilatie en emotionele instabiliteit.

 

 

Voor jezelf leren kiezen (en dus NEE leren zeggen)

 

We leven momenteel in een maatschappij waar veel van je verwacht wordt en waar tal van keuzemogelijkheden zijn. Door de burn-out heb ik geleerd dat je moet kiezen voor dingen waar jij zelf blij van wordt en wat jou voldoening geeft. Achteraf maakt dit voor mijn gevoel veel gelukkiger en zorgelozer dan maar klakkeloos de kudde te volgen. Daarnaast sluit dit puntje ook weer aan bij het vorige punt. Nee zeggen en voor jezelf kiezen, wanneer je merkt dat je ergens geen zin of geen energie voor hebt. Negatieve energie zoveel mogelijk vermijden = meer energie voor jezelf.

 

Bewuster kiezen voor de mensen met wie ik omga

 

Ik ben nooit iemand geweest die zich heel veel aantrok van wat anderen van mij vonden, maar ik heb wel altijd iedereen te vriend willen houden. Na de burn-out ben ik mij er bewust van geworden dat ik een allergie heb ontwikkeld voor mensen die erg negatief zijn, moeilijk doen om de kleinste dingen of erg zwart-wit denken. Tegenwoordig omring ik mij daarom alleen met vrienden waar ik blij van word, die mij energie geven en die mij verrijken. Daarnaast vind ik het binnen vriendschappen en relaties ook belangrijk  dat er altijd ruimte is om je te voelen zoals je je voelt. Vrienden die het accepteren als je een keertje moe bent of een afspraak afzegt omdat je een keer geen zin hebt. Vrienden die die ene lang geplande avond uit eten zonder moeite verruilen voor een filmavondje thuis op de bank als je geen energie hebt.

 

Wijze les: het is niet falen

 

Te veel hooi op je vork nemen, te veel prikkels en als je al niet goed weet wat je wilt en overal ja op zegt, dan kan je jezelf zo verliezen. Op het moment dat je niks kan en nergens de energie voor hebt, zoek je toch naar de lichtpuntjes, naar de kleine dingen in het leven waar je op dat moment wél blij van kan worden. Ondanks dat je soms dus totaal verloren bent, kan je er juist door een burn-out achter komen wat je wel wilt. Zo kan een burn-out sterk bijdragen aan je eigen persoonlijke groei en kan je er sterker uit komen. Daarnaast leer je je eigen kwetsbaarheden kennen en leer je beter voor jezelf te zorgen in de toekomst.

 

Al met al vind ik dat er dus ook hele mooie positieve gevolgen van een burn-out kunnen bestaan. Aan iedereen met een burn-out of een zekere mate van stress: het komt weer goed, ook al voelt dat soms een hele lange tijd niet zo. Neem de tijd, gun het de tijd, zoek naar die lichtpuntjes in je leven en koester de vrienden en familie die voor je klaar staan. Ik weet zeker dat je er sterker uit komt.

 

Kim

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)