Fijne Vrijdag: Jerney geeft haar positieve inzichten over burnout

Een tijdje geleden vroeg ik jullie om mij een mailtje te sturen met de positieve inzichten die je burn-out jou heeft opgeleverd. Welke keuzes maak je tegenwoordig anders? En hoe zorg jij zo goed mogelijk voor jezelf? Jerney trapt af met haar verhaal en inzichten!

Hoe ik in mijn burn-out kwam

Met mijn dertig jaar had ik een leuk en goed leven. Ik sportte veel naast mijn toen 40 urige werkweek. Ook deed ik graag leuke dingen met mijn vrienden. Ik zorgde eigenlijk dat ik nooit een moment alleen was. Dat deed ik ook door veel met vrienden af te spreken en als dat niet kon door te gaan sporten.

Vorig jaar is het allemaal mis gegaan. Het werken gecombineerd met een studie, het vele sporten en veel sociale afspraken per week zorgden ervoor dat ik te lang en te veel over mijn grenzen ben gegaan. Daardoor kwam ik thuis te zitten.

Ik had al eerder last van duizeligheid, vlekken voor mijn ogen en hartkloppingen. Maar ik negeerde dat. Ik werd thuis gebracht en had enorm last van drukkend gevoel op mijn borst, huilbuien en hartkloppingen. Ik had het gevoel alsof ik faalde met alles.

 

Herstellen: toch te hard van stapel gelopen

 

In januari was ik erg moe, deed weinig en sprak niks meer af. Gelukkig kwam daar in februari wat verandering in. Ik had een paar goede weken in april, maar kreeg een dip in de maand mei. Dat kwam eigenlijk doordat ik in de goede weken teveel energie over had. Ik dacht echt van YES ik ben er weer! Ik begon naast het werken weer meer af te spreken, naar de sportschool te gaan en al mijn huishouden op 1 dag te doen.  Ik heb vanaf dat moment een paar weken nodig gehad om me weer goed te voelen. Ik had last van paniekaanvallen. Toen was er toch al een positief punt. De paniekaanvallen waren niet zo erg meer als in maart. Ik ging weer werken volgens het schema. Dat betekent ook: ‘s middags rusten, maar één ding tegelijk doen etc.

 

Positieve ervaring 1: ik kan meer dan ik denk

 

Ik probeer nu ook wel weer de draad op te pakken door uit te gaan. Naar de bios, een kroegje pakken etc. Soms vind ik dat nog erg spannend. Het zijn met mensen die ik al jaren ken. Dat is het probleem niet. Maar al die mensen de drukte en al het geluid… Zou dat wel gaan?

Ik zoek het nu wel meer op. Daarin ga ik wel over mijn grenzen. Ik noem het meer een drempel waar ik overheen ga. Want thuis zitten de hele tijd, daar word je ook heel erg depressief van. En als ik ga ben ik wel weer trots op mezelf! Want vaak ging het hartstikke goed.

Positieve ervaring 2: de dalen worden minder diep

 

Het herstel op zich gaat erg moeizaam. Het gaat met pieken en dalen. Wat ik wel merk is dat als ik weer in een dal zit, ik minder paniekerig word. De dalen worden veel minder ‘diep’.

 

Positieve ervaring 3: ik maak betere keuzes voor mezelf

Er zijn dingen die ik anders doe dan vroeger. Ik heb bijvoorbeeld een paar weken dat het onwijs goed gaat en probeer dan ook wat energie te sparen door maar 1 ding per dag te gaan doen. Ik spreek niet meer heel veel af maar heb nu veel meer tijd voor mezelf.  Ik heb geleerd hoe je Nee moet leren zeggen. Ik ben ook gestopt met mijn studie. Dat was een lastige keuze.

Ik ben nog steeds niet de oude maar het gaat de goede kant op. Daarbij heb ik heel veel gehad aan de artikelen van Jong Burnout. In mijn mindere periodes werd ik daar best erg emotioneel van. Ik probeer daar veel uit te halen.

Ik ben bezig om minder tot niet meer actief te zijn op social media. Dat scheelt ook een stukje stress.  En leg mijn mobiele telefoon soms ook even opzij. Vooral ‘s avonds neem ik deze niet meer mee naar bed. Ik hoef immers niet continu bereikbaar te zijn.

 

Voor andere mensen met een burnout

Ik wil tegen iedereen zeggen die een burnout heeft dat je het wel moet accepteren dat je een tijdje eruit bent qua werken. Ook kun je lange tijd niet alles tegelijk. Bijvoorbeeld werken, sporten en afspreken tegelijk. Zolang je het niet accepteert gaat je herstel ook niet zo spoedig.

Zoals ik het al eerder zei gaat het met pieken en dalen. Ik heb ook heel lang over gedaan om mijn burnout te accepteren. Het komt echt goed! Stapje voor stapje. Geef het de tijd en denk voornamelijk aan jezelf.

 

Liefs, Jerney

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Hallo!

Sinds januari 2018 ben ik uit mijn burnout. Het ging verbazendwekkend goed. Ik had de beslissing genomen om terug te gaan naar 32u. Dit was echt de juiste beslissing.

Daarnaast ben ik verhuisd naar een wat grotere woning en heb een huisdier. Iets wat mij heel gelukkig heeft gemaakt. De verhuizing was pittig. Was ik er wel klaar voor? Tuurlijk ups en downs en de nodige stress.

Ik had net even een dip met hartkloppingen en de gedachte dat ik terug zou vallen. Nadat ik eerst wat repen chocola naar binnen heb gewerkt. Eerste wat ik dacht was even weer de tips lezen en verhalen van jongburnout.

Kwam hier mijn eigen artikel tegen. Zo fijn ook om te lezen dat ik ondanks mijn kleine terugval heel veel goede en kleine stappen heb gezet! Mag ik best trots zijn!

Liefs, jerney

Sjiek dat je jou ervaring met ons deelt. Probeer er de tips uit te halen maar soms merk je idd dat je terug te veel wil.

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)