Werk en suiker. Waarom verdwijnt je hand altijd in de snoeppot op kantoor?

Ik typ dit terwijl ik met een groot glas water een enorme sugar high probeer weg te spoelen. Van de snoepjes hier boven op de foto. Oei oei, wat is het verleidelijk. Zeker als er op kantoor een altijd gevulde ‘droppot’ staat, of wanneer je -zoals in mijn geval- wat over hebt van een bioscoopbezoek. Waarom zijn we toch zo verslaafd aan koekjes en snoepjes onder werktijd? En wat is hier de beste oplossing voor?

 

Waarom gaat die hand naar de snoeppot?

 

Er zijn een aantal redenen waarom je zo gemakkelijk naar de suiker grijpt. Voor een deel heeft het met verslaving te maken, maar onder die verslaving ligt een heel interessant mechanisme. Suiker is verslavender dan cocaïne en daar is een reden voor.

 

In tegenstelling tot met cocaïne zijn onze hersenen namelijk geprogrammeerd om op zoek te gaan naar suiker. Suiker staat voor het lichaam gelijk aan een snelle energievoorraad. In de basis zijn het ‘gewoon’ koolhydraten. Koolhydraten worden door het lichaam niet in spierweefsel opgeslagen, maar onmiddellijk gebruikt voor verbranding. Wat overblijft gaat naar de vetopslag, zodat je tegen een stootje kunt wanneer je eens wat minder te eten zou hebben.

 

Het is niet voor niets dat sommige candybarmerken bijvoorbeeld reclame maken met dit principe. Zij zullen je wel even voorzien van snelle energie als je hangry (sjachrijnig door de honger) bent. Maar deze mega snelle energievoorraad in zulke grote hoeveelheden komt ook met een grote prijs.

 

In de oertijd was snelle suiker niet zomaar voor handen. Het soort suiker waar jouw lichaam toen naar ‘op jacht’ was, kwam van fruit, aardappelen, bietjes en dat soort voeding. Dat was goed om twee redenen.

 

  • Dit soort suikers worden (in vergelijking met koek en snoep) vrij rustig in je lichaam opgenomen.
  • Vroeger was de kans vrij klein dat je veel van dit soort voedingmiddelen binnen zou krijgen. Ze waren gewoon minder makkelijk te krijgen. Zeker in de winter. Wie een beetje bekend is in de sportwereld kent misschien de term palao-dieet. Dat is een manier van eten waarbij je terug gaat naar de oertijd. Veel vlees, eiwitten en ‘in het seizoen eten.’

 

Nou lopen onze hersenen nog een piepklein beetje achter op de evolutie. Naar evolutiemaatstaven hebben we ons, zeker in de afgelopen 100 jaar, als mensheid in razend tempo ontwikkeld. In hun voedselbehoefte lopen onze hersenen en lichaam nog grofweg gelijk met de oertijd.

 

Dat is waarom je impulsen zeggen: “eet al die suiker! NU!!! Je hebt het nodig voor je overleving! Je hebt het nodig om de stress te lijf te gaan! Eten, NUUUU!!!!”

 

 

Snoepen onder werktijd of als je weinig energie hebt

 

Ken je die dextrose-snoepjes? Dat zijn eigenlijk snoepjes voor sporters. Er zitten suikers in die snel in je bloed worden opgenomen. Als een sporter zich een beetje flauw voelt kan hij zo’n snoepje nemen (of een Extran-achtig drankje drinken) en dan kan hij er weer even tegenaan. Vooral handig als je veel zweet en electrolyten kwijtraakt (suikers en zouten die je lichaam nodig heeft om te functioneren).

 

Dat komt dus behoorlijk overeen met hoe het in de oertijd was (alleen waren er toen nog geen snoepautomaten met drankjes en zoetigheid).

 

Maar je lichaam kan dit trucje ook onder werktijd met je uitvoeren. Je voelt dat je inkakt en hebt een opkikker nodig.  Of je hebt veel stress en opeens is daar de behoefte om even iets te snaaien te halen. Misschien ben je je er niet eens van bewust dat dit er onder ligt. Je gaat gewoon automatisch naar die snoeptrommel toe.

 

Op het moment dat je suiker inneemt gaat je lichaam in de actiestand. Je krijgt een kick. Snelle suikers worden meteen omgezet in energie. Die bekende soepjes die er reclame voor maken dat je ze aan het eind van de dag moet drinken? Zo rond vier uur? Check de ingrediënten eens. Ik durf te wedden dat suiker (of glucose-fructosestroop, dextrose, fructose of een andere suiker) bovenaan staan. In combinatie met zout (of E621, wat hartstikke schadelijk is voor je lichaam) geeft het je lichaam de illusie dat er iets voedzaams binnen is gekomen waar je veel energie van krijgt en lekker op door kunt werken.

 

Onvermijdelijk komt kort daarna de ‘suikerdip’. Dat gevoel dat je helemaal inzakt en hartstikke moe bent. Dit komt doordat je bloedsuikerspiegel in hele korte tijd enorm omhoog is geschoten. Je hart gaat sneller kloppen, je hele systeem staat ‘aan’ en… vervolgens blijf jij achter je bureau zitten. De energie schiet door je lichaam en je doet er niets mee. Dat put je lichaam uit.

 

Vaak is dit het moment dat mensen nóg een snoepje of een sterke kop koffie nemen en dus herhaalt de cyclus zich. Goede voeding is daarom super belangrijk bij burn-out herstel en het verminderen van stress. Je lichaam maakt namelijk geen verschil tussen lichamelijke en geestelijke stress. Je kunt al veel goed doen door op je suikerinname te letten.

 

Onderstimulatie: nog een reden voor een te hoge suikerinname

 

Overprikkeling is niet goed, maar onderprikkeling ook niet. Als je je verveelt of te lang achter elkaar op je kont zit kun je inzakken. Je energielevel wordt laag, je voelt je misschien zelfs teneergeslagen. De achturige werkdag is ook eigenlijk helemaal niet goed voor ons mensen. Dit is ooit bedacht tijdens de industriële revolutie, voor fabrieksarbeiders. Nu zitten we allemaal op een stoel en krijgen we veel te weinig beweging.

 

Dat zorgt voor een toename in hart- en vaatziekten, maar het is ook al gelinkt aan depressieve klachten en bore-out.

 

Deze onderprikkeling kan een tweede reden zijn waarom je makkelijk naar de snoeppot grijpt. Je lichaam wil graag energie voelen stromen en suiker doet dat. Met een snelle suikershot gaat je hart sneller pompen en kun je opeens weer dat gevoel van ‘een scherpe blik’ krijgen. Zonder van je stoel af te komen! Dit is vast herkenbaar: je moet ergens echt even goed over nadenken en terwijl je super gefocussed bent kauw je een heel pak koekjes weg.

 

Ik zag laatst dit filmpje van Zarayda Groenhart met Eelco de Boer. Eelco legt uit dat hij zijn brainstormmomenten combineert met een workout. In de video laat hij zien hoe hij dat doet.

 

 

Dat vond ik zo slim!

 

Want het enige wat je lichaam wil is ‘stromen’. Het bloed mag sneller pompen, je hersenen willen meer zuurstof. Dat kan je heel goed bereiken door lichaamsbeweging te combineren met (creatief) nadenken. Misschien ook een reden dat bedrijven als Google en Facebook levensgrote glijbanen en sportzalen in hun complex laten bouwen. Het zet je brein in werking.

 

Ik geloof dat we allemaal veel beter af zijn als we stoppen met zogenaamde ‘coping-strategieën’ (manieren om met de werkelijkheid om te gaan) en toe gaan geven aan onze werkelijke behoeften. Dus de volgende keer dat je jouw hand in de snoeppot ziet verdwijnen, terwijl je niet echt een snoepmomentje wilde: loop eens een klein rondje om het pand. Of doe wat rek- en strekoefeningen. Geloof me, het werkt.

 

Liefs, Nien

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Lieve nien, van de week heb ik een voet reflex massage voor de 3de keer gehad. Zo fijn! Zij is ook dietiste. Mijn probleem was eigenlijk dat als ik thuis kwam van werk( werkte 20u en was rond 1400 thuis) ik graag wat snoepjes(katja haribo) of chocolade eet en na een half uur behoorlijk moe was en 2u sliep op en dag. En savonds at ik ook wel eens wat. Waardoor ik dus slecht sliep.
Wat suikers wel niet met je kan doen. Ik heb het getest door op een zaterdagmiddag 2 suikerwafels(zijn zo lekker) naar binnen te werken. Slecht, heel slecht idee. Werd hyper en had ook een paniekaanval. Nist zo erg als in maart maar toch..zo weinig mogelijk snoepen.. goed voor de lijn
Wat fijn ook dat je even verteld wat suikers met je doen n vooral als je in een bo zit. liefs!

Ja, heftig is die werking van suiker, he? Het kan echt verwoestend werken op je lichaam. Dankjewel voor het delen van jouw ervaring. Ik denk dat veel mensen zich erin zullen herkennen. Mijn regel is inmiddels dat ik doordeweeks niet meer snoep (in de koffie doe ik wat honing). In het weekend neem ik wel één of twee snoepmomentjes. Maar dan ook geen berg. Ik kies gewoon een ding uit waar ik echt trek in heb en daar neem ik wat van. Bijvoorbeeld mijn favoriete chocolade of een bakje popcorn bij de film.

Ja heel heftig zeg! Ik wist dat suikers slecht waren voor je gezondheid maar nog extra ivm burnout. Ik probeer ook doordeweks niets meer te snoepen.
Het is een half jaar geleden dat ik bij de huisarts een bloedonderzoek en bloeddruk heb opgemeten. We hebben opt werk bij een collega bloeddruk laten opnemen hij had namelijk 1 bij zicht. Schrok wel even. 145 en onderdruk 96. Maar ja hoeft niks te betekenen
Ga sowieso binnenkort een afspraak inplannen.

Bedankt voor alle info uit je blogs. Zon bullet journal wil ik ook! En doe mee met zon rage.. spinners. Goed tegen stress

Ja, die fidget spinners. Daar moet ik ook maar eens een artikel over maken. Ben benieuwd of dat nou echt zo leuk is en goed werkt, want ik heb het zelf nog niet geprobeerd.

Hahaha ja dat zou leuk zijn. Je hebt ze in allerlei soorten.

Je hebt echt iets in handen. Heb 1tje en werkt enst wel. Als ik weer onrustig wordt dan pak ik dat erbij.
Heb af en toe nog eens een terugval maar ja komt goed.

Hoi Nienke!
Interessant artikel! Ik had nog even een vraagje. Misschien dat je hier ook ervaring mee hebt. Ik merk dat sinds ik burnout ben mijn hongergevoel enorm is toegenomen. Niet alleen voor suiker, maar in het algemeen. Ik eet nu rond de 2500 calorien per dag, waardoor ik in een halfjaar tijd 7 kilo ben aangekomen. Ik eet trouwens bijna alleen gezonde dingen, genoeg eiwitten en water, maar dat honger gevoel blijft maar! Het is net alsof m’n lichaam steeds opnieuw eten wilt (heb serieus vaak alweer honger als ik net heb gegeten en wordt er ook ‘s nachts wakker door..) om maar een klein beetje meer energie te hebben. Momenteel probeer ik wat minder te eten omdat het voor mij niet gezond is om nog meer aan te komen, maar ik merk echt dat ik dan ga trillen, zweten en me over het algemeen niet goed voel. M’n bloedsuiker heb ik al laten controleren, deze was gewoon prima. Zou je misschien weten of dit iets met een burnout te maken heeft en of ik hier iets aan kan doen?

Hi Indra,

IK ben geen arts, dus ik kan je natuurlijk niet dé verklaring geven. Wel is het zo dat als je lichaam minder energie en herstel uit slaap kan halen, het behoefte gaat krijgen aan meer of betere voeding. Kijk eens of je meer eiwitten en langzame koolhydraten kunt eten. Minder snelle suikers, want dat zorgt voor enorme schommelingen in je bloedsuikerspiegel en kan je hongergevoel doen toenemen. Ook maaltijden met een complexe samenstelling (gezond vet, eiwitten én langzame koolhydraten) kunnen een goede oplossing zijn.

Een bekend fenomeen is ook dat je bijvoorbeeld onbewust de verkeerde dingen eet, ook als je alles goed lijkt te doen. Misschien eet je wel gezond, maar te veel van een macronutriënt (koolhydraten, eiwitten of vet), en te weinig van een ander. Daarom blijft je lichaam hongerig. Het heeft dan nog niet de goede bouwsteentjes binnen gekregen. Ga eens langs bij een diëtist en kijk of zij / hij je kan helpen met kijken naar je voedingspatroon.

Maak een paar simpele, goede switches in je dagelijkse voeding:

quinoa, bruine, zwarte of zilvervliesrijst in plaats van witte rijst, couscous en bulgur.
Volkoren pasta in plaats van witte pasta
Zoete aardappelen in plaats van gewone aardappelen
Meer vezelrijk fruit (appels) en minder bananen, meloen etc (hoewel je daar best 1 van mag hebben per dag)
Volkoren brood i.p.v. wit brood
Mager en eiwitrijk beleg (houmous, kipfilet, hüttenkase met een beetje avocado) i.p.v. ongezond en volvet beleg (plakken kaas, salami, hagelslag)

Beperkt je snoepen tot 1 keer per dag, en doe dit op een vast tijdstip (bijv. 16:00 uur bij de thee). Je lichaam kan zich er dan op instellen en anticipeert op de bloedsuikerschommeling.

Eet sowieso op vaste tijden. Dan leert je lichaam wat het kan verwachten en zal het de beschikbare energie uit voeding beter verdelen.

Check ook of je genoeg vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Het kan zijn dat je lichaam daar om vraagt. Voor de zekerheid een multivitaminen-tablet en een complex van magnesium, calcium en zink is sowieso een goede move.

Ga meer naar buiten (al zit je gewoon op een bankje) om energie van de zon binnen te krijgen.

Tot slot, en dit klinkt misschien een beetje jakkie, maar is wel nodig om te laten checken: kijk of je geen lintworm of andere parasiet hebt. Als je dat bij je draagt kun je super moe zijn, je helemaal vol eten en nog niet genoeg hebben. Zo’n beestje kan er jarenlang zitten zonder dat je het echt door hebt.

Laat je ook testen op bijnieruitputting. Wie weet heeft dat er iets mee te maken.

Soms hebben mensen een burn-out door iets wat eigenlijk een lichamelijke oorzaak heeft. Je hersenen maken namelijk geen onderscheid tussen lichamelijke of geestelijke stress.

Ik hoop je zo een beetje geholpen te hebben.

Succes!

Heel inzichtsvol! Ik merk inderdaad dat ik, sinds ik thuis ben met mijn burn-out, amper nog zin heb in snoepen na de middag…
ter info: dextro is ook super handig voor diabetici, die snelle suiker kan soms noodzakelijk zijn.

Ja, dat is waar. Goede aanvulling Yicke. Thanks!

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)