Dingen die ik doe als ik me somber voel

sombere gevoelens

Je somber voelen hoort erbij. Niemand is altijd vrolijk. Ik merk echter wel dat als ik heel erg toegeef aan de somberheid, ik ook in een diepe put van negatieve gedachten kan belanden. Dus dit is wat ik doe om zo snel mogelijk weer lekker in mijn vel te zitten.

Ik herken de negatieve gedachten

Klinkt simpel, was voor mij een hele overwinning. Vroeger was ik me zo onbewust van alle processen die zich in mij afspelen, dat ik simpelweg de negatieve gedachten niet kon ‘zien’. Als somberheid de kop opstak kon ik me daar helemaal door laten overnemen.

Nu kan ik kijken naar wat er in me gebeurt. Ik projecteer de gedachten in de ruimte alsof het objecten zijn. Dat klinkt een beetje vaag, maar dit is hoe het werkt. Als ik somber ben probeer ik me bewust te worden van het gesprek dat ik vanbinnen met mezelf voer. Bijvoorbeeld: ‘die persoon vindt mij vast stom nu ik dat heb gezegd.’

Vervolgens kijk ik heel bewust naar alles wat die gedachte triggert. Een knoop in mijn maag. Mijn hoofd duikt weg tussen mijn schouders. Ik begin te fronsen. Ook zie ik alle andere gedachten die op gang komen door die eerste gedachte.

Ik erken dat het een heel net van triggers is. Processen in mij die elkaar in gang zetten als een systeem van onzichtbare radartjes. Hier doe ik nog even niets mee. Ik zie alleen hoe het werkt en besef dat ik er niet in mee hoef te gaan. Dat is een keuze.

Ik ga iets anders doen

Je geest reageert op je lichaam. Dus als ik somber ben haal ik mezelf uit de omgeving waarin de somberheid gestart is. Een simpele verandering van omgeving en het in beweging zetten van mijn lichaam zorgen ervoor dat ook mijn hoofd andere dingen gaat denken.

Het beste is ook om naar buiten te gaan. Lekker in de zon op het balkon zitten of een stukje lopen of fietsen. Vervolgens word ik me heel bewust van mijn lichaam. Ik voel de zon op mijn huid en ruik de zomerse (of winterse) geuren in de lucht.

Krijg je ‘s avonds in bed sombere gedachten? Blijf er niet mee liggen woelen. Ga uit bed. Ook als het midden in de nacht is. Maak een lekkere kop thee of warme melk met honing en eet een banaan. Het zoete van de honing, de warmte van de drank en de tryptofaan (stofje dat het gelukshormoon serotonine aanmaakt) van de banaan zorgen dat je al snel slaperig en happy-er wordt. Lees ook even een vrolijk boek of tijdschrift om je brein van andere gedachten te voorzien.

sombere gevoelens

Ik stel scherp op mijn omgeving

Als je piekert begin je te staren. Je gaat weg uit het moment en begint te dromen over al je angsten. Een heel simpel trucje om aan het piekeren te ontsnappen is ‘scherpstellen op je omgeving’.

Kijk om je heen en kies een voorwerp in de kamer of op straat uit. Bekijk dat voorwerp heel gedetailleerd. Zonder oordeel, maar gewoon feitelijk: hey, die plant maakt nieuwe blaadjes aan. De pot waar hij in staat is roze. De blaadjes zijn echt felgroen. Enzovoorts. Vervolgens blijf je naar de plant (het voorwerp) kijken en probeer je nog meer details te zien. Misschien kun je er geen zinnen of woorden bij bedenken, en dat is prima. Zolang je maar scherp kijkt.

Je piekergedachten zijn dan al snel verdwenen.

Ik word me bewust van de adem

Letten op waar de adem is in mijn lichaam helpt me vaak om rustiger te worden en ook om me bewust te worden van hoe gesjeesd of verkrampt ik me voel. Het begint bij simpelweg opmerken waar de adem is en hoe diep of oppervlakkig hij is. Als ik somber ben is mijn adem vaak oppervlakkig en hoger in mijn lichaam (bovenkant borst en keel).

Vervolgens laat ik heel bewust mijn schouders hangen, ontspan ik mijn buik en verzacht ik zoveel mogelijk in al mijn spieren. En dan kijk ik of de adem ook zachter en dieper kan worden.

Hierbij is het wel belangrijk om te zeggen dat de adem nooit geforceerd kan worden de diepte in. Het heeft alles te maken met toelaten en ontspannen. Als ik probeer diep in mijn buik te ademen terwijl mijn lichaam door door verkramping nog helemaal niet aan toe is, dan krijg ik een harde ademhaling die pijn doet in mijn buik. Dat wil ik niet.

Dus liever kijk ik welke verkrampte spieren of blokkades van angstgevoelens ‘in de weg’ zitten op de weg van mijn adem richting mijn buik en verzacht deze stukje bij beetje door me voor te stellen dat ze aangenaam warm worden. Klinkt misschien een tikkie zweef, maar voor mij werkt het 🙂

 

Wat doe jij om van somberheid af te komen?

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Naar mijn favoriete serie kijken of een grappige film zien en lachen.
Of het van mij afschrijven..

Liefs

Reply

Marjolein Lecluyze

Als ik somber ben, luister ik naar vrolijke muziek en zing/dans ik 🙂

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)