Rotgevoel? Kom er in deze zes stappen vanaf

rotgevoel overwinnen

Er zijn dagen dat ik het liefste rechtsomkeert naar bed maak, omdat ik met een rotgevoel zit. Het kan komen door iets wat ik heb meegemaakt of soms is het simpelweg een baaldag. Afgelopen donderdag miste ik Parijs heel erg. Daardoor raakte ik een beetje verstrikt in mijn eigen gevoelens. Ik besloot om er niet mee te blijven zitten, maar er wat aan te doen. Boven de wolken schijnt de zon. Dus moet je jezelf helpen een beetje te vliegen. Dat gaf me inspiratie voor dit artikel over van je rotgevoel afkomen.

Stap 1: Laat je gevoelens de vrije loop

Vooropgesteld wil ik zeggen dat het helemaal niet erg is om een rotgevoel te hebben. Het is er vast met een reden, ook als je die reden niet kunt aanwijzen. Geef het daarom om te beginnen de ruimte. Huil. Schreeuw. Sjachrijn. En schrijf alles op in een dagboek. Alle ongenuanceerde gevoelens. Alle rauwe emoties. Laat alles lekker gaan. Iets in jou wil gehoord worden en het heeft geen zin om dat weg te duwen. Geef jezelf daarom allereerst vrij de ruimte om zonder jezelf te censureren alles op te schrijven. Wat vind je allemaal stom? Waarover maak jij je druk en wat baart je zorgen?

Het helpt vaak heel goed om niet alleen de feitelijke situatie te beschrijven, maar ook wat je voelt in je lichaam. Waar zit het verdriet? Een brok in je keel. Druk achter je ogen. Een beklemmend gevoel in je maag of rond je hart. Focus op die plekken in je lijf waar de emotie zich bevindt en beschrijf wat je voelt. En terwijl je op die plekken focust, laat je gewoon alles bovenkomen. Alles wat met het rotgevoel te maken heeft: boosheid, frustratie, tranen. Het maakt niet uit.

Stap 2: Douchen en omkleden

Je zult merken dat er op een bepaald moment een soort ‘gat’ valt in je huilen / boosheid / uiten van je emoties Je weet even niet goed meer wat je moet opschrijven. De tranen drogen op. De boze woorden zijn gezegd. Je voelt je leeg. Dit is het moment om onder de douche te stappen. Zie dit als een ritueel. Door je lichaam schoon te maken, maak je ook je geest schoon. Was daarom je lichaam en haren met aandacht. Poets je tanden. Zelfs als je al die dingen al hebt gedaan die dag. Als er toch weer rotgevoelens opkomen, laat ze even niet toe. Blijf in de leegte die je voelde toen je onder de douche stapte.

Als je uit de douche komt kleed je je natuurlijk aan. Maar ook hierbij is het belangrijk niet zomaar iets aan te trekken. Trek iets aan waarin je je mooi / knap voelt. Die broek die zo mooi zit of dat nieuwe jurkje. Als je vrouw bent kan een legging en leuke trui ook prima zijn. Het gaat er om dat je niet je ‘blegh-kleren’ aantrekt (dit hoef ik geloof ik niet uit te leggen, toch? Mijn blegh-kleren zijn een oversized joggingbroek met een vormeloze trui. En mijn haren alle kanten uit.).

Besteed aandacht aan je haar en eventueel make-up. Zorg dat je er goed uitziet. Waarom is dat belangrijk? Ten eerste zeg je hiermee tegen jezelf dat je er mag zijn. Jijzelf ziet de beste versie van jezelf, al is het alleen maar uiterlijk op dit moment. Dat werkt door op de binnenkant. Kom maar op, wereld!

Stap 3: Ga een stuk wandelen

Juist. Ga naar buiten. Dit is een van de meest belangrijke stappen. Niet overslaan dus. Door je lichaam in beweging te zetten, breng je op de een of andere manier ook de innerlijke processen in beweging. Wandelen voorkomt ook dat je in cirkeltjes denkt en zodoende onnodig lang in het rotgevoel blijft hangen. Er bestaat niet voor niets zoiets als wandelcoaching. Het werkt enorm bevrijdend om je blegh-gevoel om te zetten in lichamelijke actie. Alsof je met iedere stap een deel ervan achter je laat. Dit is ook erg effectief als je niet goed weet waar het rotgevoel vandaan komt. Bovendien maak je endorfine aan als je in beweging bent: het happy-hormoon. Kom van die bank en ga er op uit! Waarheen? Een rondje door de buurt. Het bos in. Of lopend naar je favoriete koffietent.

Stap 4: Kom onder de mensen

Ga lekker etalages kijken. Allerlei outfits passen (en niet eens persé kopen). Een kop koffie drinken. Klets even met de buurvrouw. Je hoeft trouwens niet eens echt met iemand te praten, zo lang je maar onder de mensen komt. Dit is de belangrijkste reden waarom ik het prettig vind om in een winkelcentrum of koffietentje te zijn. Een beetje mensen kijken, glimlachen uitwisselen, een grapje met het meisje achter de kassa: het helpt allemaal om me wat beter te voelen. Er even helemaal uit zijn.

Ik merk dat dit deel in combinatie met het ‘er goed uitzien’ me echt helpt om een positieve impuls te krijgen. Lekker op het terras zitten met een paar hoge hakken en een goede kop koffie, en dan zien dat die ene zakenmeneer nog een tweede keer omkijkt naar me. Misschien flauw, maar het helpt.

IMG_5504

Stap 5: Trakteer jezelf

Geef jezelf een opsteker. Ik kocht bijvoorbeeld een mooie bos rozen voor mezelf toen ik donderdag een beetje in de put zat. Nadat ik mijn favoriete ‘white chocolate cappuccino’ van Ezprezzo had gedronken.

De rozen deden me een beetje denken aan het gevoel dat ik ook bij Parijs krijg: dat wat ik donderdag natuurlijk miste. Ik kan niet aanwijzen waarom juist deze rozen me daaraan deden denken, maar dat ze me hetzelfde gevoel gaven was voor mij genoeg. Ik geniet er nu al een paar dagen enorm van dat ze op tafel staan. Een beetje Parijs in huis.

Natuurlijk kun je die dikke Playstation kopen als je jezelf wilt trakteren en je daar het geld voor hebt. Maar het hoeft ook helemaal niet duur te zijn. Sterker nog: het kan ook gratis. Loop bijvoorbeeld de parfumerie binnen, probeer wat geurtjes uit en vraag of je een testertje kunt krijgen van de geur die je het lekkerste vond. Dat maken ze gratis voor je. Een kleine opsteker waar je nog een paar dagen plezier van kunt hebben.

Stap 6: Eet en drink de hele dag waar je zin in hebt

Zo lang je het beperkt tot een dag is er niets aan de hand. Bestempel deze dag tot ‘yolo-dag’. Haal je favoriete pizza uit het vriesvak bij de Appie. En drink er een glas rode wijn bij. Bestel Red Velvet cake. Probeer eindelijk die veel te dure thee van Simon Lévelt.

En maak het jezelf makkelijk. Geen zin om te koken? Haal een lekkere maaltijdsalade. Sluit de dag vooral met zo weinig mogelijk gedoe af. Lekker filmpje erbij. Niets mis mee.

Extra tips:

  • Bel een goede vriend of vriendin om je rotgevoel te bespreken.

    Geef ook aan wat je nodig hebt: wil je even ongebreideld huilen en spuien? Dan is het handig om te zeggen dat je vooral een luisterend oor nodig hebt, anders gaat de ander misschien oplossingen aandragen terwijl je daar juist nog even niet mee bezig wilt zijn.

  • Voel je je rot, omdat er daadwerkelijk een probleemsituatie is? Ga dan niet met je rotgevoel in je lijf de situatie proberen te fixen.

    Besteed deze ene dag gewoon aan lief zijn voor jezelf en laat het onderliggende probleem een dagje liggen. Dat is goed om twee redenen: jij tankt zelf bij, waardoor je het probleem beter aan kunt én je ziet mogelijk beter in dat het probleem niet bepalend is voor wie jij bent. Situaties kun je altijd beter oplossen als je een beetje afstand ervan hebt genomen.

  • Ga op tijd naar bed.

    Juist als je een rotgevoel hebt is de neiging vaak om lang op de bank te blijven hangen met een serie. Je wilt niet dat de dag een rotdag was, dus blijf je de uren onbewust rekken. In plaats daarvan kun je het beter accepteren voor wat het is en naar bed gaan. Morgen is er weer een dag: nieuwe ronden, nieuwe kansen.

  • Mediteer

    Mediteren helpt vaak enorm goed om afstand te krijgen van een rotgevoel en meer rust, ontspanning en helderheid in je hoofd en hart te brengen.

van je rotgevoel af komen

  • Doe iets wat je doet denken aan leuke tijden.

    Toen mijn vriend zijn tijd in China miste ging hij filmpjes en foto’s van toen kijken. Ik drink een kop van de thee die ik in Parijs heb gekocht. Of ik bekijk andermans vlogs op Youtube.

  • Zie waar je het jezelf makkelijker kunt maken.

    Kun je je kindje een paar uurtjes bij een vriendin of oppas laten, zodat je wat tijd voor jezelf vrij kunt maken? Is het mogelijk om een paar uur eerder van je werk weg te gaan? Mag je van jezelf die afspraak van vanavond afzeggen en lekker vroeg naar bed met een kop thee? Enne… de afwas? Die staat er morgen ook nog wel.

Ik hoop dat de zes stappen en extra tips je helpen om weer wat meer positieve energie in je dag te brengen en van je rotgevoel af te komen. Dat gun ik je van harte! Heb jij nog extra tips om een rotdag door te komen? Deel ze dan hieronder!

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Heel fijn om te lezen, daardoor wordt t weer allemaal helder

Fijn om te lezen, Rina 🙂

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)