Waarom voel jij je chagrijnig (en wat doe je eraan)?

  • Home
  • Mindstyle
  • Waarom voel jij je chagrijnig (en wat doe je eraan)?

chagrijnig

 

We zijn allemaal weleens chagrijnig. Soms kan het ook wel ´lekker´ zijn, mijn vriend noemt dat knoteren. Maar het kan je ook behoorlijk in de weg zitten en veel energie kosten. Zeker als je niet weet waar die bui opeens vandaan komt. Waardoor worden we chagrijnig?

Voeding

Je lichaam en geest zijn met elkaar verbonden. Door het eten van voeding die niet goed past bij jouw lichaam, of door teveel / te weinig eten kun je chagrijnig worden.

Een van de meest bekende redenen van sacherijn en energieverlies door verkeerde voeding is suiker. Suiker zorgt voor een insulinepiek in je bloed, waardoor je lichaam heel hard moet werken om iets met die insuline te doen. Je krijgt tijdelijk meer energie, maar vaak ben je kort daarna moe, makkelijk geïrriteerd en krijg je misschien zelfs hoofdpijn.

Een onregelmatig eetpatroon heeft hetzelfde effect. De ‘after-dinner dip’ is heel goed te voorkomen. Die krijg je namelijk alleen als je te lang niets gegeten hebt en daarna opeens veel eet om te compenseren. Je krijgt dan, net als bij suiker, een insulinekick. Daarom is een grote lunch of avondmaaltijd ook minder goed dan vijf à zes keer per dag om de twee – drie uur een kleinere maaltijd (bijvoorbeeld crackers met avocado, griekse yoghurt met fruit of een omelet). Wil je weten hoe je dit op een goede manier aanpakt als je een burnout hebt? Lees dan deze tips en het gratis eetschema.

Te weinig eten spreekt eigenlijk voor zichzelf. Je lichaam moet reserves aanspreken, waardoor je minder energie hebt. Van teveel eten wordt je lichaam ook moe, omdat het dan continu aan het verwerken is. Dat kost energie die je dan niet meer over hebt voor andere dingen. Daardoor kun je je zo sloom voelen met Kerst of Pasen, je bent continu eten naar binnen aan het schuiven.

chagrijnig

Het kan ook nog zo zijn dat je dingen eet die volgens de norm wel gezond en de juiste hoeveelheid zijn, maar die niet bij jouw specifieke lichaam passen. Iedereen is anders. Je kunt bijvoorbeeld denken aan voedselallergieën. Sommige mensen kunnen niet tegen gluten, zuivel of scherpe kruiden.

Minder extreem, maar heel relevant, is dat ieder lichaam een andere ‘samenstelling’ heeft. Zware of lichte botten, hoe gemakkelijk je van nature vet of spier kweekt, de natuurlijke zuiverheid en kleur van de huid en nog veel andere factoren. In de Ayurveda, de voedingsleer die bij yoga hoort, wordt uitgelegd welke betekenis dit heeft voor het voedsel dat bij jouw specifieke lichaam past. Misschien is het voor jou heel goed om stevig te eten (aardappelen, noten, avocado’s), terwijl het voor je buurman gezonder is om zich meer te richten op fruit, vis en granen. Het kan interessant zijn om eens langs te gaan bij een diëtist die in Ayurveda specialiseert, zodat je weet wat je moet eten om goed in balans te zijn.

Slaap

Eigenlijk geldt ook hier weer: als er ‘te’ voor staat is het niet goed. Teveel slapen, te weinig slapen, te onregelmatig slapen.

Wat dat voor jou inhoudt kun je zelf uitzoeken. Dit gaat verder dan de vraag of je een nachtuil of een ochtendmens bent. Ook het aantal uur dat je slaapt en de condities waarin je slaapt zijn van groot belang.

Voor vrijwel alle mensen geldt dat we beter slapen in een donkere en rustige omgeving waarin we zonder onderbrekingen zes tot negen uur kunnen slapen. Oudere mensen hebben vaak minder slaap nodig dan jongere mensen. Ook is het van belang hoeveel energie de dag je heeft gegeven of ontnomen. Ook is het beter als er geen televisie of computer in je slaapkamer staat en kun je voor het slapengaan überhaupt beter geen ‘schermen’ meer bekijken.

chagrijnig

Een goed bed is erg belangrijk. Mijn vriend JB is enorm beweeglijk in zijn slaap. Als hij zenuwachtig ergens voor is of een drukke dag heeft gehad wordt dat erger en gaat hij ook praten in zijn slaap. In het begin vond ik dat grappig. Na een jaar kostte het me zelf zoveel slaap dat het minder leuk werd en ik manieren moest bedenken om ermee om te gaan. De dag dat we gingen samenwonen hebben we besloten om een echt goed bed te kopen. Dat was onze grootste uitgave. Duurder dan de bank, koelkast en vaatwasser samen. We hebben een 1.80 meter breed bed met twee aparte matrassen en een dekmatras van memoryfoam. Het memoryfoam zorgt ervoor dat hij minder beweegt in zijn slaap. De twee aparte matrassen zijn afgestemd op ons individuele gewicht en slaapcomfort (ik lig graag wat zachter, weeg 25 kilo minder en lig vaak op mijn zij, terwijl hij op zijn rug ligt en een stevig matras nodig heeft). De grootte van het bed zorgt er ook voor dat we allebei onze eigen ruimte hebben. Tot slot heb ik oordopjes en een slaapmaskertje, om ongestoord van mijn nachtrust te kunnen genieten.

Goed slapen maakt dat je relaxter bent en dus minder snel chagrijnig. Je kunt meer externe invloeden ‘bufferen’. Je kunt veel doen om een gezond slaapritme te krijgen.

Andere mensen

Die externe invloeden kunnen ook heftig zijn. Sommige mensen zijn enorm negatief en cynisch ingesteld. Zelfs als je daar niet in meegaat hebben hun woorden, gesprekken en zelfs de sfeer die ze met zich meenemen een impact op ons. We maken als mensen contact op meerdere niveaus. Het is niet alleen in gesprekken dat we ‘spreken’ met elkaar, je kunt de ander ook aanvoelen. Zelfs een compleet vreemde.

Inmiddels heb ik voor mezelf geleerd om gewoon op te staan en weg te lopen als ik in de trein of het café voel dat iemand een sfeer meeneemt die ik niet kan bufferen. Sommige mensen zijn nou eenmaal energiezuigers, soms zonder dat ze het zelf door hebben. De enige optie is dan deze mensen uit de weg te gaan.

chagrijnig

Lastiger wordt het als je in je familie, vrienden- of werkkring te maken hebt met mensen die energie zuigen. Als iemand dichtbij je staat kun je hem / haar er op aanspreken. Maar vaak gaat het zo onbewust dat die ander niet begrijpt waar je over praat en er zelfs geërgerd door kan raken.

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om negatieve mensen, gesprekken en sferen te bufferen.

  • Voor omgevingen als een negatief geladen kantoortuin, trein of winkelcentrum kun je een goede koptelefoon aanschaffen en ontspannende muziek op je mp3-speler / telefoon zetten. Dan maar ongezellig.
  • Als iemand met jou een negatief gesprek aan wil gaan (roddelen, klagen, zeuren, stressen), knik dan beleefd, maar geef verder geen reactie. Net als met bloedzuigers: als een energiezuiger zich niet kan vastzetten zoekt hij een andere ‘host’.
  • Onder extreme omstandigheden (een team waarmee je veel moet samenwerken, je familie die altijd thuis is): mediteer drie keer per dag. In de ochtend een halfuur of langer, in de middag minstens een kwartier en voor het slapengaan weer een halfuur. Je kunt dit in stilte doen, binaural beats gebruiken (Holosync bijvoorbeeld) of een mantra luisteren / herhalen (ik hou van Ohm Mani Padme Hum).
  • Spreek in vergaderingen of persoonlijke gesprekken uit dat je het probleem begrijpt en dat je nu graag naar de oplossing wilt kijken. Ga niet in op negatieve oordelen, maar zet al jouw reacties positief en oplossingsgericht in. Dat kan de richting van een gesprek in grote mate bepalen.

Onze eigen gedachten

Ben jij je bewust van hoe je tegen / met jezelf praat? Als je chagrijnig bent, maar je weet niet hoe het komt, dan kan het zomaar zijn dat je al een tijdje negatief tegen jezelf aan het praten bent. Misschien geef je jezelf al een uur op je kop voor dat project dat niet helemaal vlekkeloos is verlopen. Of zag je iemand in een mooi jurkje stralend voorbij lopen en voel jij je nu (onterecht) minderwaardig.

Wees aardig naar jezelf. Identificeer wanneer je scherp op jezelf bent en kijk of je daar op een andere, positievere manier mee om kunt gaan. Wees ook niet boos dat je innerlijke dialoog onaardig van toon was, maar accepteer dat het zo was en zie hoe je nu op een constructieve manier verder kunt.

chagrijnig

Quick-fix om niet meer chagrijnig te zijn

Als je merkt dat je chagrijnig bent, kun je het volgende doen om weer lekker in je vel te zitten. Dit is een samenvatting van het uitgebreidere artikel over van zes stappen van je rotgevoel afkomen.

  • Stel jezelf een termijn om te ‘knoteren’. Je mag bijvoorbeeld nog een halfuur mokken op de bank of geërgerd door het huis lopen. Als er mensen in je omgeving zijn die meekrijgen dat jij chagrijnig bent, geef dan aan dat je even een halfuurtje nodig hebt om het uit je systeem te krijgen.
  • Sta na het halfuur op van de bank.
  • Ruim iets op. De stapel kleren op je stoel. De schoenen in de gang. Je werkplek. Het maakt niet uit wat het is. Niets op te ruimen? Ga dan stofzuigen of iets poetsen. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd.
  • Ga sporten. Een volledige gymsessie is prima, maar een halfuurtje hardlopen, een Youtubefilmpje volgen of een buikspierkwartier is ook goed. Het gaat er om dat je in beweging bent.
  • Ga douchen. Doe de kleren die je aan had in de was en doe schone kleren aan. Dat helpt om in een andere energie te komen.
  • Doe iets leuks, bij voorkeur met andere mensen. Even koffie drinken met de buren, met iemand een hapje eten of bellen met je beste vriend. Als je niemand kunt bereiken, kun je wat gaan drinken en een boek lezen in dat leuke tentje bij jou in de buurt. Als je maar ‘onder de mensen’ bent.

 

Wanneer merk jij dat je chagrijnig wordt? Wat doe je daar dan aan?

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)