[Persoonlijk] Tijd voor mezelf en vanaf volgende week 3 x p.w. een artikel

  • Home
  • Uncategorized
  • [Persoonlijk] Tijd voor mezelf en vanaf volgende week 3 x p.w. een artikel

nienke persoonlijk

Ha lieve allemaal,

Het is jullie vast opgevallen dat ik afgelopen maandag en vandaag geen artikel heb geplaatst. Ik merkte dat ik nog een extra weekje vakantie nodig had. En ik had geen back-up artikelen meer klaarstaan, dus Jong Burnout schoot er even bij in. Hopelijk hebben jullie me dat niet te erg kwalijk genomen…? Vandaag even een kleine persoonlijke update en vanaf volgende week dan toch echt iedere maandag, woensdag en vrijdag een artikel.

Ok, so I’m only human.

Dat vertel ik mezelf zo vaak mogelijk als iets even niet helemaal wil lukken. Dat was deze week zeker waar. Soms denk ik dat ik alles tegelijk kan, of heel veel van een ding. En dat gaat dan ook wel. Meestal vind ik het zelfs leuk. Inmiddels weet ik van mezelf dat ik iemand ben die in ‘sprints’ werkt. Ik ben van de krachtexplosies gevolgd door echte rust (volledig uitpluggen van alles).

Doordat sinds oktober eigenlijk alleen maar bezig ben geweest met werk, mijn bedrijf uitrollen en sociale afspraken is die echte (diepe) rust er vaak toch wel bij ingeschoten. En dat merkte ik eigenlijk pas de afgelopen maand.

Inmiddels ken ik mijn lichaam en geest goed genoeg om de signalen tijdig op te pikken dat het tijd is om gas terug te nemen. Ik was dus zeker niet overwerkt, maar wel toe aan tijd om te lanterfanten, chillen, slapen, doelloos zappen, ijsjes eten in de zon, uren Facebooken en Youtuben… Het klinkt misschien gek voor iemand die altijd zoveel praat over ‘geen digitale schermen, wel meditatie, zelfreflectie en gezond eten’, maar ik had echt behoefte aan Netflix bingewatchen. Een half pak Marsijsjes op een dag. Mijn bed uitrollen en in een joggingbroek chocoladecroissantjes als ontbijt halen en daar nog half slaperig met een kop koffie mee ontbijten op de bank.

bron: azquotes.com

bron: azquotes.com

Onmatigheid… Kan dat af en toe ook goed zijn?

Mijn yogaleraar Rob was er eigenlijk altijd wel vrij duidelijk over. Probeer in balans te zijn. Stop jezelf niet vol met drie repen chocolade, want daaronder gaat altijd een diepere behoefte schuil. Net als onder extreem veel slapen, naar digitale schermpjes staren, sigaretten roken, winkelen… you name it.

En natuurlijk is dat zo. Dat van die diepere behoefte. Dat zie ik ook.

Maar bij mij werkt het zo: als ik mezelf, om wat voor reden dan ook, een tijdlang heel veel heb ontzegd, dan heb ik daarna altijd (áltijd) een fase(tje) waarin ik helemaal los moet gaan. Compleet het tegenovergestelde moet doen van streng zijn voor mezelf. Als ik dat niet doe en netjes het midden hou, wordt ik kriebelig van binnen. Dan is de balans niet hersteld.

En dus na maanden keurig  vier  keer per week sporten, keihard werken aan mijn bedrijf, een goede overdracht regelen voor mijn oud werkgever, elke ochtend om 6 uur opstaan en om 11 uur naar bed, tussendoor nog een keertje griep krijgen en veel sociale afspraken voelde het zooooooo goed om wekenlang niet te sporten, taartjes te eten en in mijn slobbertrui op de bank te liggen.

Ik las laatst de spreuk: doe alles met mate, zelfs matigheid. Misschien is een beetje onmatigheid soms ook wel goed?

vlieland

Vakantieweek 1: Landen

Ik heb heerlijk vakantie gehad de afgelopen twee weken.  Met mijn moeder ben ik een weekje naar Vlieland geweest, waar we familiegeschiedenis hebben (ik kwam er als kind al). De lucht is er zo schoon, de straatjes zo lekker Oudhollands, de natuur is overal en als je wilt kun je het hele eiland te voet of op de fiets zien. Het is ook heel fijn om met mijn moeder weg te zijn. We hebben een hele goede band, kunnen overal over praten en laten elkaar ook de ruimte (mijn moeder is bijvoorbeeld iets meer van het wandelen dan ik. En dan ga ik gewoon lekker koffie drinken met een tijdschrift). Ik merkte dat ik deze paar dagen nodig had om te ‘landen’. Om echt aan te komen in mijn vakantie.

Vakantieweek 2: loslaten

Stiekem had ik in mijn eerste vakantieweek toch nog wel mijn mail gecheckt, dingen uitgezet voor mijn bedrijf en Jong Burnout bekeken. Wel veel minder dan daarvoor, maar helemaal los van mijn werk was ik nog niet. Pas halverwege de tweede vakantieweek begon dat te komen. Na een lang telefoongesprek met een vriendin en nog een telefoongesprek met een vriend kon ik mijn werk pas echt even laten voor wat het is. Het is oké. Meer dan oké: het is goed en belangrijk dat ik mijn batterijtje helemaal oplaad en even niet bezig ben met werk en verplichtingen.

Vakantieweek 3: langzaam weer in een ritme aan het komen

Ik besloot nog een weekje aan mijn vakantie te plakken. Er zijn geen hele dringende zaken die om mijn aandacht vragen en alsof het zo bedoeld is zegde de enige zakelijke afspraak die ik deze week had staan af, vanwege de diploma-uitreiking van zijn dochter. Let er maar eens op: dingen gebeuren vaak niet voor niets. Als je eerlijk bent over je behoefte, heeft het leven vaak een manier om een oplossing voor je te regelen.

Deze derde week pas begin ik te merken dat ik echt weer in balans kom. De extreme behoefte aan zoetigheid, bankhangerij en mindless tijdschriften en series kijken is  weggeëbd. Afgelopen zondag was ik er opeens klaar mee. Ook had ik eind vorige week opeens zin om ons balkon mooi te maken (we hebben een vrij groot balkon).

Maandag had ik zelfs zin om weer te gaan sporten! En sinds gisteren heb ik weer zin in een ritme, terwijl ik de twee weken ervoor juist geen planningen of structuur wilde (want dat voelde al als een verplichting).

nienke werk

Vanaf volgende week: hoe gaat mijn leven eruit zien?

Het is fijn, want het geeft ruimte. Een opmaat om na te denken over hoe ik mijn dagen nou werkelijk wil vullen als ZZP-er. Welk ritme past bij mij? Eerder werkte ik ook al als zelfstandige, maar had ik ook nog een deeltijdbaan ernaast. Nu ik die baan heb opgegeven om volledig als ondernemer aan de slag te gaan is the sky the limit. Het is alles wat ik ooit wilde en tegelijkertijd is die enorme vrijheid ook een beetje intimiderend.

De afgelopen weken en met name de laatste dagen hebben me doen inzien dat ik het echt, ja echt waar Nienke, helemaal zo mag en kan doen als goed voelt voor mijzelf. Natuurlijk zal het ook weleens anders lopen, maar voor een groot deel kan ik het zelf kiezen.

Van de volgende dingen heb ik gemerkt dat ze in ieder geval belangrijk voor me zijn:

  • 8 – 9 uur slapen op een nacht, en rond 22 uur het licht uit.
  • In de ochtend tijd om te sporten en rustig te ontbijten
  • In de ochtend vind ik het ook het fijnste om te lezen / leren en inspiratie op te doen, terwijl
  • De middag voor mij het prettigste is om werk gedaan te krijgen (schrijven, regelen, dingen aftikken)
  • Soms werk ik ook in de avond door, omdat ik daarvan hou
  • Ik heb het nodig om elke dag even buiten te zijn
  • Suiker, snoep, zuivel, (wit)brood: het voelt niet goed om daar veel van te eten. Af en toe, ja. Maar niet als gewoonte.

Ik ben nu bezig om te kijken hoe ik hier meer vorm aan kan geven.

Voor nu heb ik de rest van deze week nog even nodig om te ontspannen, echt tot mezelf te komen en deze inzichten om te smelten naar een nieuwe levensstijl. Hopelijk vinden jullie het daarom niet al te erg dat deze week er wat minder postst zijn dan jullie van me gewend zijn en heb ik het een beetje goed kunnen maken met deze persoonlijke update :-). Vanaf volgende week weer iedere maandag, woensdag en vrijdag een nieuw artikel!

Liefs,

Nienke

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Natuurlijk is het niet erg. Ik kijk uit naar volgende week. Take your time!

Groetjes!

Dankjewel! 🙂

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)